دست‌ودل‌بازی ملک سلمان با جابجاییِ مهره‌ها

به گزارش افکارنیوز، این درحالیست که گزارش های بین المللی از فرار هزاران نفر از نظامیان سعودی از مواضع محل خدمت خود درمرزهای یمن حکایت دارد.

ناظران معتقدند که پرداخت مبلغ ماهیانه به عنوان پاداش به نیروهای ارتش و امنیتی عربستان تلاشی از سوی شاه این کشور برای ساکت کردن آن دسته از نظامیان و نیروهای امنیتی است که احتمالا مخالف با تغییرات اخیر و و تحولات در مناصب خاندان حکومتی هستند. همچنین تلاش برای ترغیب ارتشیان به خدمت و فرار نکردن از مشارکت در تجاوز فعلی به یمن از دیگر اهداف این اقدام ذکر شده است.

این خبر در حالی منتشر شده است که پایگاه " گلوبال ریسرچ " آمریکا فاش کرده است که چهار هزار نظامی سعودی از مواضع خود در مرزهای عربستان با یمن فرار کرده اند.

این منبع به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: سازمان های اطلاعاتی غرب، گزارش هایی را درباره فرار گروهی نظامیان از پایگاه ها و مراکز مرزی منتشر کرده و افزوده اند که حدود ده هزار نظامی سعودی درحین انجام ماموریت فرارکرده اند.

منبع یاد شده افزود که روحیه نیروهای ارتش عربستان ضعیف است و هرگونه حمله زمینی به یمن به منزله خودکشی برای ریاض است.

این حکم پادشاهی عربستان پس از آن صادر شد که ملک سلمان روز چهارشنبه در تغییراتی گسترده در ساختار حکومتی، برادرزاده اش محمد بن نایف وزیر کشور را به عنوان ولیعهد عربستان منصوب کرد، همچنین پسرش محمد بن سلمان را به عنوان جانشین ولیعهد منصوب و وی را در پست وزیر دفاع هم ابقا کرد.

تحلیلگران معتقدند که شمار نیروهای مسلح سعودی درحال خدمت از جمله نیروهای گارد ملی و نیروهای امنیتی عربستان بیش از ۲۰۰ هزار نفر است.

پرداخت چنین " پاداش " هایی در زمان تغییرات اساسی یا در دوران تنش، سنتی قدیم در عربستان سعودی بوده است. به عنوان مثال در ژانویه امسال همزمان با روی کار آمدن ملک سلمان، وی دستور پرداخت دو ماه حقوق اضافه و نیز پاداش به کارکنان دولت و بازنشسته ها را صادر کرد.

همچنین در زمان ناآرامی ها و انقلاب در برخی کشورهای غربی در اواسط سال ۲۰۱۱، اخباری از اختصاص مبلغ کلان برای بیمه شهروندان عربستانی منتشر شد.