ادامه حمایت از حملات عربستان علیه یمن، به کابوس اوباما تبدیل شده است

به گزارش افکارنیوز، در ادامه انتقادات تحلیلگران غربی از حملات به یمن، ‌ یک پایگاه آمریکایی خواستار پایان دادن به حمایت واشنگتن از حملات ریاض شد.

در گزارش منتشرشده در «نشنال اینترست» با نام «کابوس اوباما در یمن» آمده است: «ادامه حمایت از عربستان سعودی و تبدیل شدن یمن به یک دولت ورشکسته که در آن القاعده جولان بیشتری می‌دهد، یک سناریوی کابوس‌وار است».

این گزارش می‌افزاید؛ «خصیصه و مشخصه بارز ریاست جمهوری باراک اوباما خویشتنداری در مواجهه با دشمنان آمریکا است. بر خلاف سلف خود بکارگیری دیپلماسی بر استفاده از حمله نظامی و استفاده از زور اولویت داده شده است. در حالی که همه گزینه‌ها از قبیل دیپلماسی با پشتیبانی تهدید نظامی روی میز است، پاسخ آمریکا به اتفاقات یمن، خارج از این چارچوب بوده است».

در ادامه این گزارش درباره یمن آمده است؛ «دولت اوباما نه به دنبال دیپلماسی بوده و نه به دنبال راه‌حل امنیتی. سیاست آمریکا یک جایی در وسط این میدان لغزان قرار دارد. درحالیکه باراک اوباما باید یک نگرش مشخص با هدف مشخص درباره یمن داشته باشد.

نویسنده تصریح کرد: «یمن به سمت جنگ داخلی سرازیر شده است. از یک سو حوثی‌ها با حمایت قبایل شیعه و نیروهای حامی علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور سابق هستند. به حوثی‌ها اتهام زده شده که نیروهای نیابتی ایران هستند اما سازمانهای اطلاعاتی غربی متقاعد نشده‌اند که آنها از سوی تهران دستور می‌گیرند».

وی ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر دولت عبدربه منصور هادی است که مورد حمایت عربستان سعودی و بخشی از قبایل سنی و نیروهای امنیتی یمن هستند. از زمانی که او از یمن فرار کرد، ‌ عربستان سعودی و ائتلاف کشورهای عربی حملات هوایی را برای بازگرداندن دولت او به قدرت آغاز کردند و آمریکا با تامین سلاح، ‌ کمکهای لجستیکی و اطلاعاتی در حال کمک به کمپین سعودی است».

نویسنده با انتقاد از مواضع واشنگتن در یمن افزود: «در جنگ داخلی یمن و در حالی که یک ائتلاف راه حل نظامی را انتخاب کرده است، آمریکا از یکی از طرفهای درگیر حمایت کرده است در حالیکه نقش آمریکا در این درگیری، ‌ در تناقض با سیاست اعلام شده اوباما مبنی بر بیرون بودن از جنگهای منطقه‌ای خاورمیانه است؛ البته جنگهایی که منافع حیاتی آمریکا را به خطر نمی‌اندازد».

در ادامه، این مطلب با طرح این سوال که «آیا حوثی‌ها تهدید حیاتی منافع آمریکا در منطقه هستند؟»، به بررسی سیاست دولت گذشته و کنونی این کشور در براه اندازی «عملیات و جنگ ضد تروریسم علیه القاعده در شبه جزیره عرب» می‌پردازد و حملات و تجاوزات اخیر عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورها به یمن را «سبب تقویت و گسترش فعالیتهای القاعده در یمن» ارزیابی می‌کند.

نویسنده در ادامه تصریح کرد؛ به دلیل «بحران ایجادشده ناشی از حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، ‌القاعده در شبه جزیره عربستان دوباره فعالیت خود را ازسر گرفته و سرزمین تحت کنترل خود را گسترش داده است».

براساس این گزارش، «عربستان سعودی جنگ با حوثی‌ها را به عنوان بخشی از درگیری ژئوپلتیکی گسترده‌تر با قدرت رو به گسترش ایران وانمود کرده و جلوه می‌دهد. اما تلفات در یمن آنطور که سازمان ملل و دیگر سازمانهای امدادی بین‌المللی گزارش داده‌اند، غیرنظامیان بوده‌اند».

در این مطلب با اذعان به بی‌نتیجه بودن حملات به یمن برای تحقق اهداف اعلامی عربستان سعودی آمده است: «حملات هوایی ائتلاف تاکنون تاثیر کمی بر محاسبات حوثی‌ها گذاشته و بیشتر سبب تخریب و ویرانی کشور شده است».

یادادشت اینطور ادامه می‌یابد که حتی پاکستان و ترکیه که «روابط امنیتی نزدیکی» با عربستان سعودی دارند، درخواستهای ائتلاف به رهبری ریاض برای تامین نیروهای نظامی را رد کردند.

نویسنده این مطلب با استقبال از اقدام آنکارا و اسلام آباد در عدم ارسال نیرو جهت حمله به یمن می‌نویسد: «برای آمریکا هم عاقلانه بود که همین کار را می‌کرد. ایجاد دشمنی با حوثی‌ها که بخش قابل توجهی از جمعیت یمن هستند، ‌ تنها به لیست بلند بالای درگیریهای فرقه‌ای در جهان اسلام می‌افزاید».

در ادامه مطلب آمده است؛ «مشکلات یمن تا حد زیادی به وضعیت یمن برمی‌گردد که در آن شاهد جامعه‌ای قبیله‌‌ای با دهه‌ها درگیری و تغییر وفاداری‌ها و سرسپردگی‌ها بوده‌ایم. شاید یکی از نگران‌کننده‌ترین روند برای این درگیری آن باشد که به عنوان اولین اولویت به دنبال افزایش و گسترش جنگ باشیم».

در یادداشت ادعا شد: «آمریکا همکاری و تبادل اطلاعاتی خوبی با دولت علی عبدالله صالح برای مقابله با القاعده در شبه جزیره عرب داشت و تردید کمی وجود دارد که آمریکاییها از سوی حوثی‌ها در مقابله با القاعده همکاری کمتری دریافت کنند. ادامه حمایت از عربستان سعودی در تبدیل یمن به یک دولت ورشکسته یک سناریوی کابوس‌وار است چرا که در این صورت القاعده نفوذ بیشتری خواهد یافت و قلمروی آن بیشتر خواهد شد.

در پایان این مطلب هم با انتقاد از حمایتهای واشنگتن از تجاوز ریاض به یمن آمده است: آمریکا به درستی تعهد خود را به امنیت و تمامیت ارضی عربستان سعودی حفظ کرده اما این بدان معنا نیست که باید از جنجال و هیاهوی سعودیها حمایت کند. اگر جنگ به پهلوان پنبه نیاز دارد، دیپلماسی به شجاعت نیاز دارد. رئیسجمهور اوباما این را میداند و باید فورا به مسیر و روند کنونی پایان دهد.