مردم شرق عربستان علیه جنایات آل سعود تظاهرات می‌کنند

به گزارش افکارنیوز، جنبشی سعودی با نام «جنبش آزادگان در الشرقیه عربستان» با صدور نخستین بیانیه خود در شبکه‌های اجتماعی تاریخ اولین تظاهرات خود در عربستان را اعلام کرد.

«ابونصیر العلاوی» یکی از اعضای جنبش آزادگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: روز سه شنبه ۲۳ ماه رجب مطابق با ۱۲ ماه مه اولین تظاهرات و اعتراضات خیابانی در همه شهرهای استان الشرقیه عربستان برگزار می‌شود.

این فعال سعودی از همه جوانان و شهروندان آزاده سعودی خواند با ریختن به خیابان‌ها حکم اعدام شیخ النمر را محکوم، حقوق غصب شده خود را مطالبه و در تغییر و ساختن آینده کشورشان سهیم باشند.

العلاوی با اشاره به مسالمت‌آمیز بودن این تظاهرات گفت: ما بر مشروعیت خواسته‌های خود تاکید می‌کنیم، این ساده‌ترین حقی است که در عصر کنونی هر شهروندی در هر کشوری که به حقوق شهروندانش احترام گذاشته می‌شود، برخوردار است.

وی افزود: ما به خیابان‌ها می‌آییم تا به استبداد، تجاوز سعودی علیه یمن، ظلم، اعدام بازداشتی‌ها، بازداشت‌های خودسرانه، چپاول اموال عمومی، پایمال شدن شرافت انسانی و ده‌ها سال حبس بدون محاکمه «نه» بگوییم و نظام باید به خواسته‌های ما و به خصوص آزادی بازداشتی‌های سیاسی و روحانیون و علمای ما که در بازداشتگاه‌ها بدون هیچ توجیهی شکنجه می‌شوند، پاسخ فوری دهد.

در سال‌های اخیر ده‌ها شهروند عربستانی به واسطه شرکت در تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی در مناطق شرقی این کشور بازداشت شده‌اند. جرم اکثر آنان بیان مطالبات قانونی از طرق مسالمت‌آمیز بوده است.

اما دستگاه قضایی عربستان که بشدت وابسته به دربار پادشاهی آل سعود است با طرح اتهاماتی نظیر اقدام علیه امنیت ملی، تظاهرات‌کنندگان و منتقدان حاکمیت را روانه زندان‌ها کرده است.

در حال حاضر زندان‌های آل سعود مملو از زندانیانی است که خواهان عدالت، رفع تبعیض و برخورداری از حقوق شهروندی هستند، پاسخ حاکمیت آل سعود به این مطالبات هم در اغلب موارد، خشونت و سرکوب بوده است.

شیخ نمر باقر النمر، روحانی برجسته عربستانی، یک نمونه از ده‌ها آزادی‌خواهی است که مورد کینه و خشم رژیم آل سعود قرار گرفته و قریب به ۲ سال است که در حبس به سر می‌برد و منابع خبری از تصمیم رژیم آل سعود برای اجرای حکم اعدام وی خبر می‌دهد.

این موضوع نیز با واکنشهایی از سوی ساکنان مناطق شرقی عربستان و هم از جانب برخی نهادهای بینالمللی روبرو شده است اما رژیم حاکم بر عربستان بدون توجه به این موضوع، همچنان هر صدای مخالفی را در گلو خفه میکند.