سبک شکنجه بازجویان انگلیسی

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از انجمن بينالمللي سازمانهاي بهداشتي و حقوق بشري، به گفته اين كارشناسان گروه كارشناسي قضايي بينالمللي، پوشاندن سر افراد ميتواند نوعي شكنجه محسوب شود. دولت انگليس در حال حاضر از سوي دادگاه بينالمللي به دليل روشهاي استفاده شده توسط افسران اطلاعاتيش درباره بازداشتشدگان در خارج از اين كشور خصوصا در عراق تحت دادگاهي قرار دارد.
گروهی متشکل از ۳۳ کارشناس که توسط شورای بین‌المللی توان‌بخشی قربانیان شکنجه(IRCT) سازمان‌دهی شده‌اند در مقاله‌ای در مجله علمی شکنجه اعلام کردند که سرپوش گذاشتن بر سر افراد می‌تواند منجر به تاثیرات وخیم جسمی و روحی در افراد بازداشت‌شده شود.
سرپوش گذاشتن روی سر افراد عموما به معنای پوشاندن سر بازداشت‌شدگان به شیوه‌ای خاص اتلاق می‌شود. این اقدام می‌تواند به روش‌های مختلفی انجام شده و تاثیرات آن با توجه به نحوه استفاده و شرایط موجود متفاوت باشد:

- جنس سرپوش که اهمیت آن به دلیل جلوگیری از ورود و خروج آزادانه هواست
- مدت استفاده از این روش و دفعات استفاده از آن
- تنگی سرپوش استفاده شده در دور سر
- وجود مواد آلوده مانند ادرار، مدفوع و خون در سرپوش
- استفاده از روش‌های دیگر شکنجه یا رفتار خشن و غیرانسانی یا رفتار و مجازات‌های غیراخلاقی

* اعدام‌های مصنوعی، ضرب و شتم و دیگر روش‌های شکنجه اغلب به همراه روش سرپوش گذاشتن بر افراد برای افزایش دردهای جسمی و روحی استفاده می‌‌شود

وکلای عمومی و کمیسیون حقوق بشر و مساوات انگلیس که در حال حاضر دولت انگلیس را به دلیل روش‌های استفاده از سرپوش گذاشتن بر افراد مورد چالش قرار داده‌اند مقاله‌ای را با عنوان " استانداردهای دستگیری، بازداشتی و رفتاری " منتشر کرده‌اند. این مقاله تاکید می‌کند که روش‌هایی که جلوی دید افراد را می‌گیرد و همچنین سرپوش گذاشتن بر سر افراد غیرقانونی است " به جز در مواردی که خطری برای سلامت روحی و جسمی افراد محسوب نشده و در جریان دستگیری و انتقال به دلیل رعایت مسائل ایمنی لازم باشد ". اما کارشناسان قضایی در مقاله خود می‌نویسند که " پرسنل بازجویی‌کننده به ندرت درباره چنین شرایطی آگاهی دارند و نمی‌توان از آنها انتظار داشت که بتوانند از اینکه آیا سرپوش خطری برای سلامتی افراد به همراه دارد، ارزیابی دقیقی داشته باشند. "

* شکنجه افراد با پوشاندن سر آنها رفتار و مجازاتی ظالمانه، غیرانسانی و توهین‌آمیز است

به گفته میریام رونتلو، رئیس بخش وکلای مدافع شورای بین‌المللی توانبخشی قربانیان شکنجه، سرپوش گذاشتن بر اساس قوانین بین‌المللی ممنوع است. به گفته وی، " سازمان‌های مهم حقوق بشری همواره به این نکته اشاره داشته‌اند که سرپوش گذاشتن بر سر افراد که اغلب با روش‌های دیگر شکنجه استفاده می‌‌شود، نشان‌دهنده روشی از شکنجه یا رفتار و مجازات ظالمانه، غیرانسانی و توهین‌آمیز است. دادگاه‌ها و مراکز قانونگذاری کشوری باید به این مسئله توجه کرده و استفاده از سرپوش در همه شرایط را غیرقانونی اعلام کنند. "

* دولت انگلیس باید به استفاده از روش پوشاندن سر افراد دستگیرشده پایان دهد

بنابراین شورای بین‌المللی توانبخشی قربانیان شکنجه از دولت انگلیس و دیگر دولت‌های سراسر جهان می‌خواهد به این روش خود در برخورد با دستگیرشدگان خاتمه دهند.
دولت انگليس در حال حاضر از سوي علا نسيف جاسم البازوني، يك تبعه عراقي كه در سال ۲۰۰۶ بدست نيروهاي انگليسي در عراق به وسيله سرپوش گذاشتن بر سر وي مورد اذيت و آزار قرار گرفت به چالش كشيده شده است. وكلاي البازوني اعلام كردهاند كه دولت انگليس به اين مسئله بيتوجهي كرده و ابعاد دقيق اين فاجعه بايد روشن شود.