به گزارش خبرگزاري فارس، آمريكا در زندانهاي خود در جهان براي گرفتن اعتراف يا موارد ديگر به شكنجه زندانيان مي پردازد.
در این گزارش سلسله وار سعی شده لیستی از انواع شکنجه در این زندان ها بصورت مستند ارائه شود.
شکنجه‌هایی که گاه شرح و بیان آنها در قالب کلمات و جملات نمی‌گنجد و از تصور آدمی خارج است.

در دومین بخش از این مجموعه مقالات به تبیین و شرح یکی از شیوه‌های شکنجه‌ای می‌پردازیم که از ابداعات نطامیان آمریکایی در زندان‌های عراق بوده و چه بسا به آن مباهات و افتخار هم می‌کردند.

پایگاه اطلاع رسانی المحیط در این‌باره می‌نویسد، منابع آگاه در زندان‌‌های سری آمریکا از شیوه جدیدی از شکنجه زندانیان عراقی می‌دادند که به آن " صندوق‌های انفرادی " یا " قفس‌های چوبی " گفته می‌شد.

* قفس‌های چوبی مدرن‌ترین اختراع آمریکا

صندوق‌های انفرادی یا قفس‌های چوبی که تازه‌ترین و مدرن‌ترین ابداع آمریکایی‌ها در شکنجه زندانیان عراقی بشمار می‌آمد، در واقع صندوق یا قفسی چوبی به اندازه زندانی بود که می‌بایست، دوره زندان انفرادی خود را در آن سپری کند.

* برگزاری " جشن‌های شکنجه "

همچنین وزارت بهداشت عراق در گزارشی تاکید می‌کند: نظامیان آمریکایی در زندان‌های خود جشن‌هایی به نام " جشن‌های شکنجه " می‌گرفتند و در زندان " ابو غریب " همواره چنین جشن‌هایی برپا بود.

* استفاده از صندوق‌هایی به اندازه قامت زندانی

در جشن‌ها گزارش وزارت بهداشت عراق می‌افزاید: در این جشن‌ها از صندوق‌‌های ابداعی جدیدی استفاده می‌شد که اندازه کوچکترین آنها به ۳ فوت عرض و همچنین ۳ فوت عمق و ۶ فوت ارتفاع می‌رسید و اگر در این میان درنظر بگیریم که قامت یک شهروند عراقی بطور متوسط ۵ تا ۶ فوت است که حدود ۱۶۸ سانتی‌متر می‌شود، بر این اساس هنگامی‌که در این صندوق‌های چوبی قرار می‌گرفت، دیگر جایی برای تحرک آن باقی نمی‌ماند.

* دفاع جالب توجه ارتش آمریکا از شکنجه " قفس‌های چوبی "

اما شگفت آن که هنگامی که یکی از تهیه کنندگان این صندوق‌ها در سال ۲۰۰۵ اقدام به انتشار تصاویر این صندوق‌ها در مطبوعات کرد، ارتش آمریکا در توجیه این اقدام خود با کمال وقاحت اعلام کرد که این قفس‌ها یا صندوق‌های چوبی، مخصوص انسان‌ها ساخته شده و وضعیت کسانی که در آن قرار می‌گیرند، هر ۱۵ دقیقه یکبار مورد بررسی قرار می‌گیرد و بازداشت هر زندانی در آن بیش از ۱۲ ساعت بطول نمی‌انجامد.

* نگهداری ۲۳ هزار زندانی در بدترین شرایط ممکن

از سوی دیگر " وداد میخائیل " وزیر حقوق بشر عراق در سال ۲۰۰۶ اعتراف کرد: در زندان‌های سری آمریکا در عراق که به گفته وی ۲۳ هزار عراقی را در خود جای می‌دهد، شکنجه‌هایی اعمال می‌شود که با تمام اصول و مبادی حقوق بشر مغایر است، از جمله این که این زندان‌ها با تراکم بسیار زیاد زندانی و اوضاع اسفبار بهداشتی و تغذیه بسیار نامناسب و تاخیر در روند تحقیق و بازجویی مواجه است.

* نظامیان آمریکایی کودکان عراقی را به عنوان دشمن بازداشت می‌کنند

اما پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر این که در میان زندانیان عراقی بیش از ۵۰۰ کودک بچشم می‌خورند و نظامیان آمریکایی این کودکان را به عنوان دشمن بازداشت و زندانی کرده‌اند، سازمان " هیومن رایتس واچ " ضمن انتقاد شدید از عملکرد نظامیان آمریکایی در عراق خواستار ارجاع هرچه سریع‌تر پرونده‌های قضایی این کودکان به مراجع ذیربط جهت رسیدگی و ازادی هرچه سریع‌تر آنها شد. ارتش آمریکا که فرماندهی نیروهای چند ملیتی در عراق را برعهده داشت، در می ۲۰۰۵ اذعان کرد که ۵۱۳ کودک را تحت این عنوان که " تهدیدی علیه امنیت " بشمار می‌ایند، بازداشت کرده و تعداد نامشخص دیگری را به مقامات ذیربط عراقی تحویل داده است.
و بنابر گزارش منتشره توسط " یونامی " هیئت تابع سازمان ملل متحد برای کمک به عراق کودکان عراقی در زندان‌های آمریکایی در معرض شدیدترین و سخت‌ترین شکنجه‌های بدنی قرار دارند.

* عدم وجود آمار دقیق از زندا‌ن‌های آمریکا در عراق

اين درحالي است كه كارشناسان تاكيد ميكنند: با وجودي كه دولت عراق در گزارشهاي خود اذعان ميكند، به جز زندان ابو غريب آمريكاييها ۳۶ زندان در عراق داير كردهاند، اما واقعيت امر اين است كه آمار و ارقام دقيقي از تعداد زندانها و بازداشتگاهها آمريكايي در بخصوص در پادگانهاي نظاميان آمريكايي وجود ندارد و معرفترين آنها زندان ابوغريب بشمار ميآيد.