به گزارش فارس، بدترين موج خشكسالي كه در ۶۰ سال گذشته بيسابقه بوده شرق آفريقا را فرا گرفته است و تلفات اين خشكسالي در حال عبور از مرز يك ميليون نفر است.

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده که فاجعه انسانی در شرق آفریقا و به طور ویژه در سومالی جان ۱۱ میلیون نفر را با تهدید مواجه کرده است.

فائو سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد نیز اعلام کرده که گرسنگی مردم مناطق بحران زده را با خطر مرگ مواجهه کرده است و این سازمان به خاطر پائین بودن کمک‌های مالی بین المللی از امداد رسانی ناتوان شده است.

فائو بحران غذایی در سومالی را رسوایی برای جامعه بین المللی دانسته است و از سوی دیگر تاکید کرده که به تلاش‌ها برای ادامه کمک رسانی ادامه می‌دهد.

شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی با اشاره به اینکه دوربین‌های تلویزیونی از به تصویر کشیدن فاجعه انسانی در سومالی ناتوان هستند، تصاویری از یک درمانگاه در سومالی پخش کرد که در آن هیچگونه امکانات پزشکی برای نجات کودکان درحال مرگ وجود نداشت.

این شبکه تصریح کرد که از هر ۱۰ کودک ۳ نفر با خطر مرگ براثر سوءتغذیه مواجه هستند و این رسوایی است که جامعه بین المللی مسئول آن است.

الجزیره تاکید کرد که در موگادیشو پایتخت سومالی آب آشامیدنی وجود ندارد و علاوه بر آن جنگ داخلی جاده‌های منتهی به این شهر را بسته است.

این شبکه در ادامه با اشاره به اینکه پس از کودکان، زنان قربانیان اصلی این بحران هستند و مجبور هستند کیلومترها برای نجات فرزندانشان از گرسنگی و جنگ در بیابان ها راه بروند درحالی که کودکان ناتوان را با خود حمل می‌کنند.

الجزیره در این گزارش با اشاره به مشکلات زنان و مادران در سومالی ابراز داشت که این زنان از مهار شبح مرگ بر کودکان خود ناتوان هستند.

مجری این شبکه در ادامه افزود که بسیاری از زنان کودکان خود را که براثر تشنگی و گرسنگی در مسیر اردوگاه‌های آواراگان از دست داده اند و این درحالی است که گروه شورشی در سومالی مانع از ورود گروه‌های امداد رسانی به داخل کشور می‌شوند.

همچنین اوضاع در کنیا نیز فاجعه بار است و وضع بهتری از سومالی ندارد، بیش از سه میلیون نفر در کنیا نیاز به دریافت وغذا و آب آشامیدنی دارند.

این درحالی است که در کنیا تنها یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن توانسته‌اند کمک‌های غذایی سازمان ملل را دریافت کنند و سازمان ملل خواستار ۶۰۰ میلیون دلار برای کمک به قحطی زدگان در این کشور شده است.

الجزيره در پايان هزينه هاي بالاي جنگ ليبي با هزينه كمك به گرسنگان در جايي ديگر از آفريقا خواستار نجات غيرنظاميان در سومالي و كنيا شد.