جنگ با روسیه، گزینه‌ای واقع‌بینانه نیست

به گزارش افکارنیوز، «جیمز جورج جیتراس» تحلیلگر سابق سیاست خارجی سنای آمریکا می‌گوید «بن کارسون» از نامزدهای جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ می‌داند که اقدام نظامی علیه روسیه غیرواقع‌بینانه است.

آقای کارسون که به تازگی برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده، روز یکشنبه در مورد استفاده از نیروی نظامی بر علیه مسکو، به شبکه فاکس نیوز گفته بود: «اگر منافع، موجودیت و امنیت مردم ایالات متحده در خطر باشد و البته اگر این تنها راه محافظت از مردم آمریکا باشد، حتما هر اقدامی لازم باشد را در این مورد انجام خواهم داد.»

با این حال، آقای جیتراس که روز دوشنبه با شبکه پرس‌تی‌وی صحبت می‌کرد، گفت: «احتمالا از اظهارات دکتر کارسن تا حدی سوءبرداشت شده است. چیزی که من در گزارش دیدم، این بود که او گفت تمایلی به برپایی جنگ بر علیه روسیه ندارد. او به طور کلی گفته است که به عنوان رییس جمهور هر اقدامی که لازمه دفاع از مردم آمریکا باشد انجام خواهد داد، اما فکر نمی‌کنم منظور او این باشد که جنگ با روسیه گزینه‌ای واقع‌بینانه است.»

وی افزود: «اشاره او به اوکراین به عنوان یک متحد اندکی عجیب است، مسلم است ما هیچ اتحادی با اوکراین نداریم، بنابراین قاعدتا اوکراین متحد ما نیست.»

مناطق شرقی اوکراین از اسفند ماه ۱۳۹۲ در پی سقوط دولت مرکزی این کشور تحت فشار معترضان مورد حمایت غرب، صحنه درگیری‌های گسترده‌ای بوده که تاکنون به مرگ بیش از ۵۰۰۰ نفر منجر شده است.

اندکی پس از آغاز این درگیری‌ها و احساس خطر روس‌تبارهای ساکن مناطق شرقی از قدرت گرفتن گروه‌های نئونازی در کی‌یف، جدایی شبه‌جزیره «کریمه» از اوکراین طی یک همه‌پرسی و پیوستن آن به فدراسیون روسیه، بهانه‌ای شد تا کشورهای غربی به رهبری آمریکا، با ادعای حمایت مسکو از استقلال‌طلبان، تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کنند.

همین تحریمها و پاسخهای متقابل روسیه، از جمله اعلام ممنوعیت واردات مواد غذایی از کشورهای غربی، روابط مسکو و غرب را به پائینترین حد از زمان پایان جنگ سرد رسانده است.