اوباما عظمت «تمدن فارسی» را بیشتر از سرزمین اعراب تحسین می کند!
گروه بین الملل -

هنگامی که در اواخر هفته جاری باراک اوباما میزبان سران شش کشور عرب در کمپ دیوید باشد، او بار دیگر تلاش خواهد کرد تا به آنها اطمینان دهد که آمریکا در برابر ایران و گروه های رادیکال اسلامی حامی آنها خواهد بود.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از پالیتیکو؛ اما او در خلوت خصوصی خود به چیزی فکر می کند که چندان دوستانه به نظر نمی رسد: روزهای شما به شماره افتاده اند.

هرج و مرج در خاورمیانه اوباما را در وضعیتی دشوار قرار داده است. به عقیده اوباما، آنها یعنی سران عرب نیازمند اصلاح دموکراتیک هستند. در غیر این صورت باید به تحولات مردمی که منجر به سرنگونی حکومت های آنها و تدبیل کشورهایشان به لیبی و سوریه دوم تن دهند. ماه گذشته اوباما در مصاحبه ای هشدار داد که سران عرب بیش از اینکه نگران تهدیدهای ایران باشند باید نگران نارضایتی های داخلی خود باشند.

این واژه ها موجب خشم تعدادی از سران عرب دعوت شده به کمپ دیوید در اواخر این هفته شده است؛ آنهایی که منطقه بحرانی خود را به بیمار دچار خونریزی بر روی تخت اورژانس شبیه ساخته اند. آنها می گویند ابتدا بیمار را با تحت نظر داشتن ایران و گروه های اسلامی جهادی باید نجات داد. پس از آن است که می توان با مکالمات فلسفی سخن گفت.

پس از اینکه در روز یکشنبه عربستان سعودی اعلام کرد که پادشاه در این مراسم شرکت نخواهد کرد و به جای خود ولیعهد را روانه این مراسم می کند، تحلیلگران معتقدند این موضوع تنها یک دلیل می تواند داشته باشد. آنطور که منابع می گوید یکی دو نفر از سران، معاونان ارشد خود را برای شرکت در اجلاس کمپ دیوید روانه واشنگتن خواهند کرد.

مقامات رسمی می گویند که اصلاحات سیاسی موضوع مورد بحثو رسمی در این اجلاس نخواهد بود. یکی از مقامات ارشد دولت می گوید: «اصلاحات سیاسی، ربطی به کمپ دیوید ندارد. این آن چیزی نیست که کمپ دیوید برای آن طراحی شده باشد. تمرکز بر روی تقویت روابط برای مقابله با چالش هاست که این چالش می تواند از سوی ایران یا تروریست های دیگر مانند داعش باشد.»

این مقام رسمی افزوده است حقوق بشر و دموکراسی در زمان مذاکرات اوباما با سران عرب، همیشه در پشت پرده نگران هستند.

دیده بان حقوق بشر در هفته گذشته در نامه ای به اوباما از او خواسته اند با مهمانان خلیج فارسی در مورد آزادی بیان سیاسی و همچنین آزادی زندانیان صحبت کند.

اما در مقابل مقامات عرب می گویند امیدوارند که اجلاس، تضمین امنیتی جدیدی از سوی واشنگتن برای تضمین کنترل قدرت ایران در منطقه باشد.

سران عرب در میان نگرانی از تلاش های اوباما برای گسترش روابط استراتژیک با ایران در جستجوی آغوش گرم هستند. اوباما همیشه در سخنرانی ها خود از عظمت «تمدن فارسی» سخن می گوید و اعراب معتقدند که او «فرهنگ ایران» را نسبت به جوامع عرب بیشتر تحسین می کند.

همین تنش ها می تواند حضور کمرنگ پادشاهان، امیران و سلطان های کشورهای شورای حکام خلیج فارس را توضیح دهد. امیران کویت و قطر، تنها پادشاهان حاضر در کمپ دیوید هستند. برخی از سران به دلیل کهولت سن و یه به علت بیماری قادر به مسافرت در طی مسیرهای طولانی نیستند.