به گزارش تابناک، جروزالم پست، خبری را منتشر کرده که بر پایه آن، رهبر کنونی القاعده، یعنی ایمن الظواهری در یک نوار ویدئویی ـ که به تازگی منتشر کرده ـ حمایت خود را از مخالفان حکومت بشار اسد اعلام کرد و خواستار ساقط کردن دولت و حکومت کنونی بشار اسد شده است.

بنا بر این گزارش، ایمن الظواهری این اظهارات را در مصاحبه ای که بر خروجی وب سایتی که عموما اخبار القاعده را منتشر می کند بیان کرده و گفته که بشار اسد در همه دوره حکومتش با آمریکا، همکاری داشته است و به همین دلیل، القاعده تا سرنگونی کامل بشار اسد در کنار مردم این کشور باقی خواهد ماند.

وی همچنین خطاب به مردم آمریکا و باراک اوباما افزوده است: ما همچنان قیام مقدسمان را ادامه خواهیم داد تا زمانی که پرچم جهاد را در بیت المقدس به اهتزار درآوریم.

ایمن الظواهری که پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبری القاعده را در اختیار گرفته است، به احتمال زیاد در جایی میان مرز پاکستان و افغانستان پنهان شده است؛ آمریکا برای دستگیری وی ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

بنابراین، «ولید معلم»، وزیر خارجه سوریه نیز اعلام کرد: احتمالا القاعده مبارزات مسلحانه در سوریه را هدایت می کند.

انتشار این خبر و همچنین حمایت تسلیحاتی آمریکا و عربستان سعودی، وضعیت مخالفان را در سوریه به حالت بغرنجی درآروده است. در واقع، هرچند مخالفان بشار اسد در بخشی به دنبال آزادی های مدنی و حکومت غیر متمرکز بودند، با ورود احتمالی القاعده و ایجاد درگیری مسلحانه و ایجاد نبردهای خونین در این کشور و بی توجهی به اصلاحات صورت گرفته، حق و حقوق کسانی را هم که خواستار حقوق مدنی بیشتر بودند، روز به روز بیشتر ضایع کردند.

نکته شگفت تر این است، قیامی که قرار است علیه حکومت های دیکتاتوری باشد، هیچ گاه اجازه رشد به عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی دهد، چرا که القاعده و آمریکا در این کشورها، همچون سوریه با هم اشتراک منافع دارند.

آمریکا و القاعده در عربستان، نیروهای سلفی و وهابی را تقویت می کنند تا همچنان پایدار بمانند و در سوریه بشار اسد را تضعیف می کنند تا در آنجا هم سلفی ها را به قدرت برسانند.

اکنون این پرسش مطرح است، آیا در چنین حالتی، می توان گمان کرد که در صورت سقوط بشار اسد، حکومتی دمکراتیک به سبک غربی و به سود مردم این کشور تأسیس خواهد شد؟