فرانسه برای ورود به آمریکای لاتین از دروازه کوبا عبور می‌کند

به گزارش افکارنیوز، کوبادباته اعلام کرد: ۱۱ می ۲۰۱۵ درست یک ماه پس از دیدار رؤسای جمهور کوبا و آمریکا در آستانه برگزاری اجلاس سران کشورهای آمریکایی در پاناما اکنون «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه به کوبا سفر کرده و با «رائول کاسترو» همتای کوبایی خود به گفت‌وگو پرداخت.

«اولاند» پس از بهبود روابط موجود بین واشنگتن و کوبا و همچنین اتحادیه اروپا با این کشور آمریکای مرکزی سعی بیشتری در ارتقای روابط کشور خود با دولت «کاسترو» دارد.

پیش از این دیدار، چندین نشست رسمی دیگر بین مقامات دو کشور به وقوع پیوسته که ملاقات «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه با «کاسترو» در ۱۲ آوریل ۲۰۱۴ از جمله آن است؛ این دیدار نیز پس از سفر «کلود کیسون» رئیس دیپلماسی فرانسه در سال ۱۹۸۳ برای اولین مرتبه رخ داده است.

در این دیدار نیز مقامات فرانسوی شکست بروکسل در اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کوبا را اعلام کرده و آن را اقدامی نافرجام تلقی کردند.

در این راستا در مارس ۲۰۱۵ همچنین افراد دیگری چون «ماتیاس فلک» وزیر فرانسه برای تجارت خارجی، «برونو بزارد» رئیس کلوپ پاریس و مدیر کل خزانه‌داری این کشور اروپایی طی دیداری ۳ روزه به کوبا مقدمات سفر «اولاند» به این کشور آمریکای مرکزی را بررسی کرده و بدهی آن به کلوپ پاریس را مورد بحثقرار دادند.

اهداف رئیس جمهور فرانسه در سفر به کوبا

رسانه‌های کوبایی طی گزارشی اهداف سفر «اولاند» به این کشور را برشمردند که براساس این مطالب اهداف سیاسی در رأس آن‌ها قرار دارد.

دیپلماسی فرانسه به خوبی می‌داند که کوبا دروازه ورود این کشور به آمریکای لاتین به شمار می‌رود؛ کشوری که آمریکا بیشترین تأثیر خود را بر این کشور و به دنبال آن بر کل منطقه به نفع روسیه و چین از دست داده است.

در حال حاضر ۲ کشور مذکور روابط بسیار نزدیک و خوبی با کوبا دارا بوده از آن بهره زیادی می‌برند.

در تاریخ کوبا تاکنون چنین نفوذ بالایی در منطقه به ثبت نرسیده است، این کشور نه تنها روابط مفیدی با تمامی کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب دارا می‌باشد بلکه از جایگاه خوبی در سازمان‌های منطقه از جمله سلاک(جوامع کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب) نیز برخورد است.

این در حالی است که طی دومین اجلاس اعضای سلاک در سال ۲۰۱۴ در کوبا همه رهبران کشورهای منطقه بر ضرورت افزایش اتحاد موجود تأکید کرده و آمریکای لاتین را منطقه صلح نام نهادند.

در این حین آمریکا نیز مجبور به برقراری روابط با دولت کوبا است؛ چرا که مکزیک و کلمبیا به عنوان وافادارترین متحدانش در منطقه نیز مخالف تحریم‌های اعمال شده از سوی واشنگتن علیه دولت و ملت کوبا بوده و خواستار پایان دادن به آن شدند.

به دنبال این مسئله رؤسای جمهور بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین مانند «خوآن مانوئل سانتوس» رئیس جمهور کلمبیا به عنوان اصلی‌ترین شریک آمریکا در آمریکای لاتین در نشست سابق این سازمان اعلام کردند که اجلاس بعدی بدون حضور کوبا امری غیر قابل قبول است.

بدین دلیل دولت فرانسه به خوبی متوجه شده است که حمایت‌های آمریکای لاتین از کوبا بر مخالفت‌های موجود و قدیمی علیه آن غلبه کرده و این کشور اروپایی تنها از طریق برقراری روابط دوستانه با کوبا می‌تواند با سایر کشورهای منطقه ارتباط داشته باشد.

در این راستا مسائل اقتصادی نیز از دیگر اهداف سفر «اولاند» به کوبا محسوب می‌شود که وی در سفرش بر آن تأکید داشته و خواستار ایجاد روابط بیشتر و امضای توافقنامه‌های جدید با مقامات و شرکت‌های کوبایی شده است.

از این سو بسیاری از نمایندگان شرکت‌های فرانسوی در این سفر «اولاند» را همراهی کرده و نسبت به برقراری روابط با این کشور آمریکای مرکزی تمایل نشان دادند.

هم اکنون فرانسه پس از کشورهایی چون ونزوئلا، چین، اسپانیا، کانادا، برزیل، مکزیک، ایتالیا، هلند و روسیه نهمین کشور از نظر شراکت اقتصادی با کوبا محسوب می‌شود.

براساس گزارش‌های موجود مقامات فرانسوی بیشتر مایل به سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی چون انرژی، حمل و نقل، بیوتکنولوژی، مواد غذایی و توسعه بندر «ماریل» در کوبا هستند.

در حال حاضر دو کشور کوبا و فرانسه از روابط خوب و قابل قبولی برخوردار هستند که سفر «برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا در آوریل ۲۰۱۵ به این کشور اروپایی و استقبال باشکوه مقامات این کشور از وی حاکی از همین امر می‌باشد.

«هکتور ایگارزا» مشاور سفیر کوبا در فرانسه در رابطه با تاریخ روابط بین دو کشور این طور بیان می‌کند: سفر «اولاند» به کوبا پس از گذشت مدت زمان طولانی یک نکته برجسته در تاریخ دو کشور است. اولین حضور استعمارگران فرانسوی در کوبا به دوران پس از انقلاب هائیتی در سال ۱۸۰۴ بازمی‌گردد؛ «سینفوئه‌گوس» یکی از شهرهای کوبایی است که در این زمان از سوی یک فرانسوی بنا شده که در حال حاضر نیز با همان شیوه معماری اروپایی باقی مانده است.

وی در ادامه گفت: باید بگویم که جرقه برپایی انقلاب در کشور نیز پس از انقلاب فرانسه در کوبا زده شد و در نهایت منجر به پیروزی استقلال‌طلبان در کشور شد.

«ایگارزا» همچنین افزود: شعار واحد انقلاب کوبا تحت عنوان «مرگ یا آزادی» برای اولین بار در ۵ مارس ۱۹۶۰ از سوی «فیدل کاسترو» در حالی اعلام شد که سازمان سیا به کشتی فرانسوی حامل اسلحه و تجهیزات جنگی حمله کرد و مانع رسیدن این کمک‌ها به کوبا شد، حمله‌ای که در نهایت منجر به کشته و مجروح شدن صدها تن از مردم گردید.

فرانسه با این سفر راه را برای برقراری روابط سایر کشورهای غربی با کوبا هموار کرده و این پیام اتحاد را برای اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا نیز ارسال کرد.

فرانسه در حال حاضر متوجه شده است که بهترین راه برای برقراری رابطه با کوبا انجام مذاکراتی مؤدبانه، رعایت احترام به حاکمیت و جلوگیری از هرگونه دخالت در اقدامات داخلی کشور میباشد.