به گزارش جام نيوز، تلويزيون العربيه روز پنج شنبه ۲۸ژولاي ( ۶مرداد) در گزارشي با استناد به نظر سنجي مؤسسه آمريکايي زاگبي اعلام کرد "بي اعتمادي مردم کشورهاي عرب نسبت به ايران افزايش يافته است ".
بر اساس این گزارش ۸۵% از مردم کشور سعودی نسبت به ایران بدبین هستند همچنین مراکشی ها با ۸۳% و اماراتی ها با ۸۰% در رده های بعدی قرار دارند.
این شبکه وهابی ادامه داد: «عرب ها در موقعیت‌ها و کشورهای مختلف به استثنای لبنان عمیقاً از رفتار ایران ناراضی اند، از برنامه هسته‌ای ‏ایران حمایت نمی‌کنند و در مقابل هوادار اقداماتی هستند که مانع برتری ایران در منطقه شود.»
بر اساس نظرسنجی این موسسه آمریکایی، کشور ترکیه، همسایه ایران از این لحاظ از ایران بسیار پیشی گرفته است و در صدر فهرست کشورهایی قرار دارد که از نظر مردم کشورهای ‏عرب نقشی مثبت در جهت برقراری صلح و ثبات در خاورمیانه ایفا می‌کند. ‏
گفتنی است، از آنجا که به اذعان بسیاری از کارشناسان با وقوع انقلاب‌های مردمی، نفوذ انقلاب اسلامی ایران در کشورهای منطقه بیش از پیش نمایان شده است، انتشار چنین نظرسنجی‌های هدفمندی حکایت از نگرانی کشورهای غربی از افزایش قدرت و نفوذ ایران در کشورهای عربی و منطقه دارد.
باید یاد آور شد که پیش از این کارشناسان بسیاری از نفوذ ایران و ایدئولوژی انقلاب اسلامی در منطقه ابراز نگرانی کرده بودند که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

فعالیت های ایران در راستای امنیت و ثبات در جهان عرب است
هیلاری لورت، کارشناس CIA، پیش از این در مقاله ای در سایت " ریس فور ایران " نوشته بود: «آخرین نظرسنجی عمومی که به سفارش «بنیاد موسسه عربی آمریکایی» انجام گرفته است نشان می دهد که دولت اوباما کارکردی واقعاً فضاحت بار در عرصه خاورمیانه داشته است.
در نظرسنجی «نگرش اعراب، ۲۰۱۱»، افراد شرکت کننده باید از میان دو عبارت «فعالیت های ایران در راستای امنیت و ثبات در جهان عرب است» و عبارت «فعالیت های آمریکا در راستای امنیت و ثبات در جهان عرب است» یکی را انتخاب می کردند که به غیر از مردم عربستان سعودی، همه ملت های عرب گزینه یک، یعنی ایران را انتخاب کردند. در اکثر کشورها، تفاوت فاحشی میان محبوبیت ایران و آمریکا نزد ملت آن کشور وجود داشت، به گونه ای که مثلاً در لبنان ۵۷ درصد مردم، ایران را کشوری با کارکرد خارجی مثبت می دانستند در حالی که تنها ۱۶درصد از شرکت کنندگان لبنانی چنین نظری نسبت به آمریکا داشتند. این نسبت در مصر(کفه ترازو با نسبت ۳۲ به ۱۰) به سود ایران سنگین بود.

قدرت گرفتن ایران در منطقه
پایگاه خبری عربی " ایلاف " نوشت: تحلیلگران انتظار دارند که نقش آمریکا در سایه قیام‌های مردمی در کشورهای اسلامی و عربی کاهش یابد و این مساله موجب نفوذ بیشتر اسلام‌گراها در مصر، بحرین، لیبی و دیگر کشورهای عربی منطقه شود.
تحلیلگران تاکید می‌کنند: نفوذ آمریکا در کل خاورمیانه اکنون در حال افول است و در مقابل جایگاه کشورهای حامی اسلام همچون ایران، ترکیه و دیگر همپیمانان آنان مانند حزب ‌الله در لبنان و جنبش حماس در غزه در حال افزایش است. این تحلیلگران می‌گویند: با این‌که تحولات کنونی در پی هشدارهایی که گاه و بیگاه درباره آشوب‌ها در منطقه داده شده، به وقوع پیوسته است، اما به نظر می‌رسد نتیجه حاصل شده، سازمان اطلاعاتی آمریکا را از نظر زمان و خطرات آن شگفت‌زده کرده است.

قدرت آمریکا در منطقه رو به افول است
پایگاه آمریکایی " ریس فور ایران " با انتشار مقاله‌ای علت تلاش‌های جدید ایالات متحده را نگرانی سران کاخ سفید از تاثیرگذاری ایران بر تحولات اخیر عنوان کرده است. " ریس فور ایران " با تاکید بر این موضوع که دولت اوباما تصمیم گرفته به هر نحوی که ممکن است به جمهوری اسلامی فشار بیاورد، نوشت: آمریکا قصد دارد برای این کار از معترضان در ایران حداکثر استفاده را داشته باشد. تحلیلگر ریس فور ایران در ادامه آورده است: دولت اوباما تصمیم گرفته است به هر نحوی که ممکن است به جمهوری اسلامی فشار بیاورد و این در حالی است که جایگاه استراتژیک آمریکا در خاورمیانه جلوی چشمان ما روز به ‌روز ضعیف‌تر شده و تحلیل می‌رود. برخی از این شیوه‌ها، تلاش‌های بیهوده‌ای است که در جهت ایجاد تغییر در اوضاع سیاسی داخلی ایران صورت می‌گیرد.
به نظر مي رسد اين نظرسنجي کاملا هدفمند و در راستاي سياست آمريکا در حذف الگوي انقلاب اسلامي براي مردم منطقه است و تلاش ميشود الگوي اسلام آمريکايي جايگزين آن معرفي شود.