۱.۵ میلیون آواره نیجریه‌ای در ۶ سال درگیری با افراط‌گرایان

به گزارش افکارنیوز، واشنگن پست اعلام کرد: در طی درگیری‌های ۶ سال گذشته نیجریه هزاران نفر جان خود را از دست دادند و تعداد کشته‌ها در سال گذشته حدود ۱۰ هزار نفر بوده است. در جریان درگیری های نیجریه ۱.۵ میلیون نفر از خانه های خود آواره شده اند و برخی از آنها در نزدیکی مرزها سرگردانند.

در ادامه همین درگیری‌ها و ناآرامی‌ها یک نوجوان نیجریه ای در یک عملیات انتحاری با بستن بمب به خود وارد یک اتوبوس در شمال شرقی نیجریه شده و با انفجار خود منجر به کشته شدن هفت نفر از مسافران این اتوبوس شد.

این نوجوان عصر روز گذشته وارد یک ایستگاه اتوبوس شلوغ در شمال شرقی نیجریه در شهر " داماترو " شده و به این عملیات انتحاری دست زد. تصور می شود این اقدام در پی افزایش عملیات های افراطی گرایان بوکو حرام در نیجریه رخ داده است.

" موسی فیکا "، مدیر تیم پزشکی درمان مجروحان در این خصوص به خبرنگاران گفت: در جریان این انفجار، ۳۰ نفر به طور جدی زخمی شده و در حال حاضر در بیمارستان به سر می برند. بیشتر زخمی شده ها زن و کودک و دستفروشان ماهی و آب در خروجی یکی از دروازه های شهر " دماترو " هستند.

هنوز ادعایی در خصوص برعهده گرفتن مسئولیت این انفجار از سوی گروههای درگیری صورت نگرفته است. ولی انگشت اتهامات به سمت گروه شبه نظامی نیجریه است که در طی شش سال گذشته تلاش کردند در شمال نیجریه تشکیل دولت بدهند.

این حمله در شرایطی صورت گرفته است که دو هفته گذشته به گفته ارتش نیجریه ۲۰ کمپ شورشیان مورد حمله نیروهای ارتش قرار گرفته و حدود ۷۰۰ زن و کودک گروگان گرفته در منطقه جنگل های " سامبیا " آزاد شدند.

صدها نیروی شبه نظامی چهارشنبه شب تلاش کردند به بزرگترین پایگاه نظامی در شمال شرقی نیجریه حمله کنند؛ ولی در این عملیات ناموفق بوده و توسط سربازان منطقه " مایدگوری " در پایتخت بورنو، پرجمعیت ترین شهر شمال شرق نیجریه به عقب رانده شدند.

شهر " مایدوگوری " در فاصله ۱۲۵ مایلی شمال غرب نیجریه و نزدیک ترین شهر به جنگل های سامبیسا بوده و شهر مارت در شمال در نقطه دورتری از این جنگل ها قرار دارد. بنابرگفته مقامات این کشور نیروهای بوکو حرام روز جمعه شهر مرزی مارت را تصرف کردند.

حدود یک هفته گذشته، یک فرد مسلح و یک نیروی انتحاری در حالی که به خود بمب بسته بودند به یک مدرسه در " پوتیسکوم " حمله کرده و با کشتن یک دانش آموز تعداد زیادی از دانش آموزان این مدرسه را زخمی کردند.

نیروهای افراطی شمال نیجریه ۱۴ هفته است که شمال شرق نیجریه را مورد تهاجم خود قرار داده اند. ولی به نظر می رسد نیجریه در جنگل های سامبیسا گرفتار شده و با مشکلات عدیده ای مواجه شده است. چرا که نیورهای بوکوحرام این منطقه را در ابعاد وسیعی بمب گذاری کرده است.