ایرنا: از مسکو، 'ناتالیا تیماکووا' امروز (پنجشنبه) در جمع خبرنگاران گفت: 'دمیتری مدودیف' رییس جمهوری روسیه به وزارت امور خارجه دستور داده است پاسخ به اعمال تحریم روادید علیه شماری از مقام های روس از سوی وزارت خارجه آمریکا به اتهام دخالت در مرگ ماگنیتسکی وکیل روس بنیاد سرمایه گذاری هرمیتاژ را تنظیم کند.
وی اظهار داشت: موضع وزارت خارجه آمریکا که منتظر پایان تحقیقات قضایی و حکم دادگاه روسیه نشد و وظایفی فراتر از حوزه اختیاراتش را برعهده گرفت، باعثحیرت ما شد.
سخنگوی رییس جمهوری روسیه، خاطرنشان کرد: حتی در سال های سخت دوره جنگ سرد، چنین تدابیری اتخاذ نشده بود.
تیماکووا گفت: دمیتری مدودیف به وزارت خارجه دستور داده است تدابیر محدود کننده مشابهی در قبال اتباع آمریکایی تنظیم شود.
' سرگئی ماگنیتسکی ' وکیل روس یک شرکت انگلیسی فعال در روسیه بود که روز ۱۶نوامبر ۲۰۰۹ در زندان ' ماتروسکایا تیشینا ' در مسکو درگذشت و وزارت امور خارجه آمریکا در ارتباط با این پرونده سفر حدود ۶۰ تن از مقام های روس به آمریکا را منع کرد.
منابع خبری روسیه روز چهارشنبه اعلام کردند با وجود اینکه، این تصمیم وزارت امور خارجه آمریکا به تصویب لایحه مربوطه از سوی کنگره نیاز داشت، اما این وزارتخانه اجرای تحریم علیه مقام های روس را عملا آغاز کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای ضمن انتقاد شدید از تحریم آمریکا علیه مقامهای روس، آن را اقدام غیردوستانه خواند و اعلام کرد: روسیه به تحریم آمریکا پاسخ مناسب خواهد داد.
لوکاشویچ' گفت: بدیهی است طرف روسی این گونه اقدامات غیردوستانه را بدون پاسخ نمی گذارد و تدابیر مناسب برای دفاع از حق حاکمیت کشور و حقوق اتباع روسیه در برابر اقدامات کشورهای دیگر اتخاذ می کند.