کنفرانس بازنگری در «ان‌پی‌تی» بدون نتیجه پایان یافت

به گزارش افکارنیوز، کنفرانس بازنگری در پیمان ان‌پی‌تی بدون نتیجه در رسیدن به یک سند مورد قبول تمامی طرف‌ها به کار خود پایان داد.

«رز گاتمولر»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌المللی در سخنان خود در این کنفرانس تصریح کرد: «ما به صراحت خاطرنشان کردیم که حاضریم این کنفرانس را بدون سند مورد توافق نهایی به پایان ببریم تا اینکه سندی بد را قبول کنیم.»

وی همچنین در پایان اظهارات خود گفت: «از اینکه این کنفرانس به یک سند نهایی مورد توافق همگان به پایان می‌رسد متأسفیم اما نیویورک را با این امید ترک می‌کنیم که ان‌پی‌تی هنجار بنیادین ما در راستای دست‌یابی به صلح بین‌المللی و امنیت برای همگان باشد.»

روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داده که آمریکا با متهم کردن مصر به «دستکاری فرایندها» و تلاش برای تعیین ضرب‌الاجل برای اسرائیل و همسایگان آن جهت نشست در ماه‌های آینده این سند را رد کرد.

کنفرانس بازنگری سلاح‌های پیمان «ان‌پی‌تی» ماه گذشته در شهر نیویورک آمریکا آغاز شد و ساعاتی پیش به پایان رسید.

مصر در آغاز این کنفرانس خواستار برگزاری کنفرانسی در زمینه خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای شد و اعلام کرد که برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی باید جزو مهم‌ترین اولویت‌های این کنفرانس باشد.

رژیم اسرائیل تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه است و تا کنون از امضای هر گونه پیمان بین‌المللی برای نظارت بر برنامه هسته‌ای خود خودداری کرده است.

طرح مصر به علاوه خواستار آن بود که کنفرانس مورد نظر فارغ از نظر موافق رژیم صهیونیستی برگزار شود. اسرائیل و آمریکا با طرح پیشنهادی قاهره مخالفت کرده و گفتند که برنامه‌های مربوط به این کنفرانس باید مورد موافقت تمامی طرف‌های مشارکت‌کننده از جمله تل‌آویو قرار بگیرد.

پیش از این در هفته جاری اسپانیا با رد پیششرط اسرائیل طرح دیگری را پیشنهاد کرد که به بانکیمون، دبیر کل سازمان ملل متحد اختیار تصمیمگیری درباره برنامههای این نشست، در صورت عدم توافق تمامی طرفین را میداد.