حمایت ترکیه و عربستان از داعش

به گزارش افکارنیوز، کمی پس از اینکه داعش شهر پالمیرا در سوریه را به تصرف خود در آورد، موضوع حمایت‌های خارجی از این گروه تروریستی بیش از پیش مطرح شد.

ارتش سوریه در عملیاتی غافلگیر‌کننده موفق شد تا روز جمعه محاصره جبهه‌النصره وابسته به شبکه تروریستی القاعده را در اطراف یک بیمارستان در جسر الشغور در استان ادلب در هم بشکند تا بتواند سربازان زخمی و اسیر را نجات دهد.

این در حالی است که با وجود همه تلاش‌ها برای عقب راندن داعش، ترکیه، قطر و عربستان از جبهه النصره حمایت می‌کنند. این گروه‌ها با همراهی نیروهای چچنی و دیگر گروه‌های حامی تکفیری‌ها و با همراهی هزاران نفر از نیروها در ماه آوریل برای حمله به ادلب عملیاتی تحت عنوان «ارتش فتح اسلامی» را سازماندهی کردند. این عملیات از حمایت آتش توپخانه‌ای سربازان ارتش ترکیه که متعلق به نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) هستند، ‌برخوردار بود.

«یونگه‌ولت» همچنین نوشت که داعش مناطق بیشتری در نواحی مرزی میان سوریه و عراق را به تصرف درآورده است. همچنین در نواحی مرزی عربستان نفوذ کرده و هر دوی این کشورها یعنی عربستان سعودی و ترکیه از حامیان این گروه تروریستی هستند. این وضعیت برای سوریه به معنای از دست رفتن مناطق نفت‌خیز در شرق کشور و آسیب به منابع گازی است.

در این گزارش آمده است که داعش در حال پیشروی است و این وضعیت در راستای تحریمهایی است که آمریکا و اتحادیه اروپا با تحریمهای اقتصادی از سال ۲۰۱۱ برای سرنگونی حکومت بشار اسد رئیسجمهور سوریه آغاز کردند.