دیپلمات های آمریکایی: آمریکا به اتمام مذاکرات هسته ای تا آخر ژوئن متعهد است
گروه بین الملل -

یک ماه به پایان مذاکرات هسته ای ایران باقی مانده است و دیپلمات های ایرانی و آمریکایی به امید کاهش اختلافات در مورد سرعت لغو تحریم ها علیه ایران و چگونگی باز کردن درها از سوی ایران برای بازرسان بین المللی، در ژنو جمع شده اند.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از اسوشیتدپرس؛ جان کری و محمدجواد ظریف، درنظر دارند تا روز شنبه با یکدیگر دیدار کنند و به نظر می رسد دیدار آنها به روز یکشنبه هم کشیده شود. طبق گفته مقامات، مذاکرات به حساس ترین نقطه خود پس از آوریل رسیده است.

قدرت های جهانی معتقدند رضایت تهران به محدودیت در برنامه هسته ای، آنها را به بزرگترین هدفشان رسانده است: دور نگه داشتن ایران از رسیدن به بمب هسته ای به مدت حداقل ۱۰ سال. اما آنها هنوز در مورد اینکه چگونه مطمئن شوند ایران به تعهدات خود پایبند باقی خواهد ماند، ندارند.

آمریکا می گوید دسترسی ها باید تضمین شود درغیر این صورت توافقی در میان نخواهد بود.

با این وجود ایرانی ها با طور کامل راضی به نظر نمی رسند. مسائل حل نشده ای شامل اینکه آمریکا و دیگر کشورها با چه سرعتی تحریم های ایرانی را لغو خواهند کرد(مهم ترین خواسته تهران) باقی مانده است.

اینکه تحریم های مالی ایران، نفت و بخش های تجاری به عنوان اولین نقطه اختلافات میان تهران و واشنگتن باقی مانده است.

قبل از آغاز ملاقات ظریف و کری، مقامات ارشد وزارت امورخارجه، شفافیت ایرانیان، دسترسی ها و سوالات مربوط به تحریمها راسخت ترین مسائل باقی مانده توصیف کردند.

آنها به «هفته های سخت» از تاریخ انتشار بیانیه لوزان در ۲آوریل سخن گفته اند اما با این حال می گویند، دیپلمات ها و کارشناسان فنی «مسیر صافی» را طی می کنند.

آنها که خواسته اند نامشان فاش نشود، تاکید کرده اند که ایالات متحده آمریکا به اتمام مذاکرات هسته ای در پایان ژوئن، متعهد است.