جبهه نبرد در شمال سوریه داغ‌تر می‌شود

به گزارش افکارنیوز، «عیسی الضاهر» پژوهشگر امور راهبردی سوریه در خصوص تحولات میدانی حلب اظهار داشت: تلاش گروه‌های تروریستی برای ورود به محله‌های امن در شهر حلب ناکام مانده است.

وی افزود: طرح تروریست‌ها اهداف مشخصی غیر از کشتار غیرنظامیان که عادت روزمره آنهاست نداشته است و تاکتیک لو رفته این تروریست‌ها در حملات خود به مناطق مسکونی، استفاده از شمار بالای افراد مسلح است اما نیروهای ارتش سوریه قدرت ابتکار عمل، منطبق با ماهیت درگیری‌ها برای دفع حملات تروریست‌ها را در اختیار دارند.
الضاهر گفت: تروریست‌ها گمان می‌کنند که وقتی با شمار زیاد عناصر خود به منطقه‌ای حمله کرده و آنجا را هدف آتش سنگین قرار می‌دهند، می‌توانند کار تاثیرگذاری کرده باشند اما عملیات هوایی ارتش سوریه در خطوط پشتی جبهه و ایجاد دیوار آتش موجب انفصال خطوط تروریست‌ها و از هم پاشیدن قدرت آنها می‌شود.

این کارشناس سوری تصریح کرد: تلاش‌ها برای مخفی کردن مساله حضور گروه تروریستی جبهه النصره یا هر یک از دیگر گروه‌های تکفیری در حمله به حلب از سوی رسانه‌های شیخ‌نشین‌های خلیج فارس به منظور خارج کردن نام این گروه تروریستی از درگیری‌هاست تا وقتی که دولت قطر با همکاری متحدان منطقه‌ای و بین المللی خود، جبهه النصره را در سطح بین‌المللی به عنوان یک گروه میانه‌رو و نه تندرو معرفی کنند.

وی افزود: در همین راستا شبکه‌های ماهواره‌ای وابسته به قطر با پخش ملاقات‌های ابومحمد الجولانی سرکرده النصره برای این گروهک تروریستی تبلیغ کرده و می‌گوید که النصره اهل جنگ با دیگر اقلیت‌ها نیست، به رغم اینکه جنایت روستای قلب لوزه به دست عناصر النصره، این تبلیغات قطری‌ها را رد می‌کند.

الضاهر با اشاره به نقش ترکیه در تحریک شبه نظامیان در شمال سوریه گفت: جامعه بین الملل باید از طریق قوانین بین المللی ترکیه را تحت فشار قرار دهد تا ضمن وادار کردن این کشور به پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت، دست آن را از حمایت تروریست‌ها در داخل سوریه کوتاه کند.

وی افزود: این تنها نظام دمشق نیست که ترکیه را به حمایت از تروریست‌ها متهم می‌کند بلکه مردم و رسانه‌های داخل ترکیه نیز به این قضیه اذعان دارند به خصوص آنهایی که با حضور حزب عدالت و توسعه وابسته به اخوان المسلمین در راس قدرت در ترکیه مخالف هستند.

الضاهر گفت: گروه‌های تروریستی امروز در وضعیت دشواری در حلب به سر می‌برند بنابراین به دنبال ایجاد دستاوردهای میدانی برای خود هستند تا از محاصره ارتش سوریه در مناطق تحت اشغال خود خارج شوند و برای شبه نظامیان پیشروی حتی برای چند متر از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که موجب افزایش کمک‌های لجستیک آمریکا و کشورهای غربی به آنها می‌شود.

پژوهشگر امور راهبردی سوریه تصریح کرد: در مرحله پیش رو اخبار مهمی از تحولات میدانی در شمال سوریه را خواهیم شنید و احتمال تشدید حملات از سوی ارتش سوریه یا گروههای تروریستی وجود دارد، به خصوص پس از اینکه حملات تروریستهای جبهه النصره و دیگر گروهها به استان سویدا در جنوب سوریه با همکاری اقوام مختلف این استان با ارتش سوریه ناکام ماند.