کوبا خواستار پایان یافتن استعمارگری آمریکا در پورتو‌ریکو شد

به گزارش افکارنیوز، پرنسا‌لاتینا اعلام کرد: «اسکار لئون» نماینده دائم کوبا در سازمان ملل متحد روز گذشته ضمن اعلام این که دولت کوبا خواستار پایان یافتن استعمارگری آمریکا در پورتوریکو می‌باشد، عنوان کرد که بیش از ۵۰۰ سال است که مردم پورتوریکو تحت سلطه یک شهردار زندگی می‌کنند و در طول همه این سال‌ها این کشور آمریکای لاتینی از حقوق لاینفک خود در زمینه استقلال بی‌بهره بوده است.

وی با اشاره به این که قطعنامه جدیدی درباره مسئله پورتوریکو در کمیته ویژه استعمارزدایی سازمان ملل متحد وجود دارد، خواهان توجه این سازمان به مصوبات سال ۱۹۶۰(۱۳۳۹) که در سال ۱۹۷۲(۱۳۵۱) نیز دوباره به تصویب رسیده‌اند، شد.

این دیپلمات کوبایی اعلام کرد که در مورد وضعیت استعمار زدگی پورتوریکو پیشرفت‌های کمی حاصل شده و این در حالی است که ۳۳ سند موجود آشکارا از دولت آمریکا خواسته‌اند که به سلطه قدیمی خود بر این کشور پایان دهد.

وی در ادامه گفت: ۱۱۷ سال سلطه برای از بین بردن فرهنگ، هویت و احساسات ملی این مردم کافی نبوده است.

این مقام کوبایی ضمن اشاره به پیوندهای تاریخی میان مردم کشورش و مردم پورتوریکو که بیش از یک قرن پایدار مانده‌اند، این پیشگامی را نشانه مصالحه تاریخی میان مردم این دو کشور دانست.

ساعاتی بعد، این ابتکار عمل مورد حمایت کشورهای مختلف از جمله بولیوی، اکوادور، نیکاراگوئه، روسیه، سوریه و ونزوئلا قرار گرفت و به صورت طرح جدیدی با عنوان «حق پورتوریکو برای تبدیل شدن به کشوری آزاد و مستقل» تصویب شد و مورد حمایت کمیته ویژه استعمارزدایی سازمان ملل قرار گرفت.

طبق اعلام رسانه های محلی قطعنامه تصویب شده از دولت آمریکا می‌خواهد که تمام خاک اشغال شده پورتوریکو و تجهیزات جزیره «ویکس» را پس دهد.

همچنین از رئیس جمهور آمریکا نیز خواسته شده تا «اسکار لوپز ریبرا» زندانی سیاسی ۷۱ ساله‌ای را که ۳۴ سال است به جرم مبارزه علیه آمریکا برای استقلال پورتوریکو در زندان به سر می‌برد را آزاد کند؛ وی قدیمی‌ترین زندانی سیاسی دنیا لقب گرفته است.

«خوآن دالمائو رامیرز» دبیرکل حزب استقلال پورتوریکو ضمن ابراز خرسندی از تصویب این طرح، از حمایت سازمان ملل از حقوق مردم پورتوریکو قدردانی کرد؛ وی پیشتر اعلام کرده بود که مردم پورتوریکو خواهان استقلال از آمریکا هستند.

آمریکا در سال ۱۸۹۸ میلادی (۱۲۷۶ شمسی) به پورتوریکو حمله کرد و به مردم این کشور وعده آزادی و دموکراسی داد اما این وعدهها هرگز محقق نشدند؛ با وجود اینکه پورتوریکو در سال ۱۹۵۲ (۱۳۳۰) کشور آزاد مشترکالمنافع نامگذاری شد٬ همچنان مستعمره آمریکا میباشد و قرار است در ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹) به ایالات متحده آمریکا ملحق شود.