رئیس جمهور ونزوئلا پاسخ منفی یونان به ریاضت اقتصادی را ستود

به گزارش افکارنیوز، تله‌سور اعلام کرد: «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا روز گذشته طی سخنرانی خود در جشنی که به مناسبت دویست و چهارمین سالگرد استقلال این کشور در محل مجمع ملی برگزار شد، ضمن تحسین ملت یونان به مردم این کشور اروپایی که در رفراندوم روز گذشته به طرح ریاضت اقتصادی مقامات اروپایی رای منفی دادند تبریک گفت.

وی با شعار‌های «زنده باد یونان» و «زنده باد آلکسیس سیپراس» مراتب تبریک و تهنیت کشورش را به ملت یونان اعلام کرد.

ارقام منتشر شده از سوی وزارت کشور یونان نشان داد که ۶۱.۳ درصد رای‌دهندگان به این طرح «نه» گفته‌اند، درحالی آرای مثبت به آن ۳۸.۷ درصد است.

رای‌دهندگان یونانی شرایط پیشنهادی صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا را که تحت عنوان طرح نجات مالی بین المللی مطرح شده بود را قاطعانه رد کرده اند.

«مادورو» رای منفی یونانی‌ها را پیروزی عظیم در برابر تروریسم مالی سازمان صندوق بین‌المللی پول ارزیابی کرد و اظهار داشت که این پیروزی برگشت‌ناپذیر است.

رئیس جمهور ونزوئلا همچنین اذعان داشت که پیروزی یونان پیروزی ملت آمریکای لاتین نیز هست.

«دیوسدادو کابیو» رئیس مجلس ونزوئلا همچنین طی سخنانش اعلام کرد که رای منفی یونان موجبات خشم اروپاییان را فراهم خواهد کرد.

وی تاکید کرد که از حالا به بعد اروپا شجاعت و شرافت ملت یونان را به خاطر خواهد سپرد.

«کابیو» به مقامات اروپایی نیز پیشنهاد داد که یونان را راحت بگذارند و در راستای تغییر مثبت شرایط به دنبال راحل‌های جدید باشند.

کشور ۱۱ میلیونی یونان بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد؛ کشورهای اروپایی تنها راه بازپرداخت این بدهی‌ها را اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی و کاستن از هزینه‌های عمومی دولت یونان می‌دانند اما مقامات حکومت چپگرای یونان بر این عقیده‌اند که اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی در سال‌های گذشته هیچ کمکی به بازپرداخت بدهی‌های این کشور نکرده و تنها از سطح رفاه عمومی مردم کاسته است.

یونان برای مقابله با بحران اقتصادی ناچار به گرفتن کمک مالی از اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی بود اما سیاست‌های ریاضت اقتصادی که از شرایط این کمک مالی محسوب می‌شد اقتصاد این کشور را در رکود فرو برده و مشکلات زیادی برای مردم این کشور به دنبال داشته است.

در این راستا هفته گذشته زمانی‌که یونان و وام دهندگانش نتوانستند در مورد شرایط بازپرداخت وام این کشور و تداوم کمک مالی به آن به توافق برسند، دولت یونان با توافق پارلمان تصمیم گرفت که پذیرش شرایط وام‌دهندگان را به رفراندوم بگذارد.

اکثریت مردم یونان از اجرای این سیاستها خسته شدهاند؛ با این حال بر اساس نظر سنجیها بیشتر یونانیها خواستار خروج این کشور از حوزه یورو نیستند اما امکان خروج این کشور از این حوزه مالی پس از رفراندوم اخیر تقویت شده است.