رای «نه» یونانی‌ها به ریاضت اقتصادی، اروپا را وارد بحران کرد

به گزارش افکارنیوز، مردم یونان در همه‌پرسی شروط تروئیکا(صندوق‌بین‌المللی پول، بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپایی) مبنی بر پیشنهادات ریاضتی وام‌دهندگان بین‌المللی و دریافت بسته کمک مالی اروپا رأی «خیر» دادند و اتحادیه اروپا را با بزرگترین بحران سیاسی در تاریخش مواجه کردند.

در یادداشتی در روزنامه ایندیپندنت آمده است، حدود ۶۱.۳ درصد شرکت کنندگان یونانی در همه‌پرسی دیروز(یکشنبه) به شروط تروئیکا رای منفی داده و ۳۸.۷ درصد به آن رای مثبت دادند. این پاسخ مردم یونان به شروط تروئیکا، رد سالها ریاضت اقتصادی و به چالش کشیدن بروکسل است.

دولت سیریزا این نتیجه را جشن گرفت و آن را پیروزی دموکراسی بر تروریسم اقتصادی نامید. اما در مقابل دیگر کشورهای اتحادیه اروپا شامل آلمان و فرانسه از چنین عباراتی خشنود نیستند. «سیگمار گابریل» معاون صدر اعظم آلمان هشدار داد یونان در حال ورود به نومیدی و جدایی تلخی است.

در حال حاضر موسسات مالی یونان تنها ۵۰۰ میلیون یورو پول نقد دارند و تنها تا اواسط هفته می‌توانند در میان مردم پول توزیع کند مگر اینکه از بانک مرکزی اروپا پول نقد دریافت نماید.

«الکسی سیپراس» نخست وزیر یونان خطاب به مردم این کشور ضمن تشکر از رای منفی آنان به همه پرسی گفت «امروز مردم یونان گفتند چطور اروپایی را می‌خواهند. آنچه ما می‌خواهیم اروپای یکپارچه است.»

وی شب گذشته با اولاند و چند تن از سران کشورهای اروپایی گفت‌وگوهای تلفنی داشت.

«امانوئل مکرون» وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه بعد از اعلام نتیجه همه پرسی گفت اروپا نمی‌تواند یک ملت را درهم بکوبد و باید توافقی حاصل شود.

«پاناگیوتیس کوروبلیس» وزیر بهداشت یونان به ایندیپندنت گفت معتقد است دموکراسی در اروپا کار می‌کند و نتیجه همه‌پرسی همه را مجبور می‌کند موقعیت خود را دوباره سنجی کند.

وی افزود «اروپا مسئولیت دارد. نمی‌تواند از وظایفش نسبت به دیگران روی گردان باشد. باید به بانک‌ها این امکان را بدهد که باز شده و این به معنای احترام به دموکراسی است و باید فورا مذاکرات را آغاز کرده و در کمترین زمان نتیجه گیری کند.»

بعد از اعلام نتایج، «انتونیس ساماراس» نخست وزیر پیشین یونان و رهبر مهم‌ترین حزب سیاسی مخالف از سمت خود استعفا کرد و از مردم خواست با فشار بر دولت، به دنبال دستیابی هرچه سریعتر توافق با وام‌دهندگان به یونان باشند.

«پانوس کامنو» وزیر دفاع یونان و رهبر حزب ملی مستقل یونان دیروز گفت مردم یونان ثابت کردند نمی‌خواهند اخاذی شده و مورد تروریسم واقع شوند. مردم یونان تهدید نمی‌شوند و دموکراسی پیروز شد.»

«برنی ساندرس» سناتور آمریکایی از ایالت «ورمونت» که نامزد دموکرات دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست درباره همه‌پرسی یونان گفت «مردم یونان را برای «نه» گفتن به ریاضت اقتصادی برای فقرا، کودکان، بیماران و سالمندان، تشویق می‌کنم. در جهانی با این همه ثروت و نابرابری درآمدی، اروپا باید از تلاش یونان برای ساختن اقتصادی حمایت کند ه مشاغل و درآمدهای بیشتری به بار داشته و بیکاری و رنج در آن نباشد.»

هفته گذشته مقامات کشورهای اروپایی همگی به یونان هشدار دادند که رای منفی به همه‌پرسی به معنای خروج از ناحیه یورو خواهد بود اما با این وجود باز هم مردم یونان تصمیم گرفتند رای منفی به شروط تروئیکا دهند.

امروز(دوشنبه) «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «فرانسوآ اولاند» رئیس جمهور فرانسه در پاریس دیدار می‌کنند. این دو مقام اروپایی شب گذشته نیز گفت‌وگویی تلفنی داشتند و احتمالا امروز یکی از مهم‌ترین تصمیمات تاریخ اتحادیه اروپا را اتخاذ می‌کنند.

در انتهای یادداشت ایندیپندنت آمده است، نشست سران ناحیه یورو هم روز سهشنبه برگزار خواهد شد. نتیجه این نشست دو تصمیم خواهد بود یا اروپاییها غرورشان را کنار گذاشته و انسجام اروپاییها را اولیت قرار داده و در مذاکرات با یونان توافق میکنند یا اینکه یونان را از ناحیه یورو کنار گذاشته و این کشور را مجبور میکنند که از واحد پول خودش استفاده کند.