گسترش فعالیت داعش در سایه توهم حکام عرب

به گزارش افکارنیوز، سایت " مراه البحرین " اعلام کرد: اسعد الوجیه از پژوهشگر امور راهبردی و کارشناس مسائل جهان عرب در مقاله ای با عنوان " توهم حاکمان عرب خلیج فارس در برخورداری از امنیت واهی است… تروریسم داعش می آید "، به گسترش یافتن تروریسم و تهدید کشورهای عربی پرداخت و نوشت: خطر تروریسم جلوی چشمان نظام های حاکم عرب گسترش می یابد؛ نظام هایی که تلاشی برای از بین بردن این تروریسم پیش از گسترش انجام نداند.

وی افزود: نظام های عرب حوزه خلیج فارس فکر می کردند که از خطر هرگونه تروریسم و تندروی که سراسر جهان عرب از سوریه و عراق گرفته تا یمن و لیبی و مصر را در نوردیده است، در امان خواهند ماند و در طول دوره گذشته خود را در قبال فعالیت های تندروها و افزایش بی سابقه شمار آنها به کُوری زدند و برخی اوقات نیز از آنها حمایت کردند؛ آنطور که در سوریه و عراق به بهانه حمایت از " مخالفان میانه رو " برای سرنگون کردن نظام این دو کشور انجام دادند.

این نویسنده افزود: سخنرانی های تحریک آمیز و طایفه ای بی سابقه در کشورهای عرب خلیج فارس در افزایش افراط گرایی سهیم بود، و نه تنها باعثتفرقه بین طوایف و مذاهب شد بلکه باعثکشتار و تلاش برای حذف طرف مقابل گردید و جهان عرب بویژه منطقه خلیج فارس را در معرض انفجار ناشی از سخنرانی های فتنه انگیزانه و تکفیری قرار داد.

این پژوهشگر نوشت: حکام عرب خلیج فارس فکر می کردند که کشورهایشان از آتش به راه افتاده در منطقه عربی در امان خواهد ماند و تروریسم دامن آنها را نخواهد گرفت؛ تازمانی که عمدی یا غیرعمدی با آن پیوند منافع دارند و تلاش می کنند که نظام ها را سرنگون و کشورها را ویران کنند. آنها همچنین فکر می کردند که در سطح داخلی هم خواهند توانست با ابزار طایفه ای بازی کرده و این گروههای تروریستی و تندرو را تحت کنترل خود نگه دارند و مطمئن باشند که خطر آنها محدود به کشورهای هدف خواهد بود.

این نویسنده با اشاره به دو انفجار اخیر در عربستان و یک انفجار دیگر در کویت نوشت: این انفجارها خط بطلانی بر اعتقاد حاکمان عرب خلیج فارس کشید زیرا تروریسم دامن آنها را گرفت و هشدار قبلی سازمان های اطلاعاتی غربی و اروپایی به کشورهای عرب خلیج فارس درباره رسیدن تروریسم به خاک آنها عملا صورت گرفت. اگرچه تاکنون این عملیات تروریستی علیه شیعیان انجام شده است اما به احتمال زیاد در آینده محدود به یک طایفه یا پیروان یک مذهب نخواهد شد زیرا تروریست وقتی احساس کند که در مشت نیروهای امنیتی قرار گرفته است، در منفجر کردن خود در بین آنها تردیدی نخواهد کرد.


وی افزود: بنابراین داعش امروز می گوید که اینجا منطقه خلیج فارس است. اینجا میدان فعالیت جدید ما است. این فقط یک توهم یا خیال نیست بلکه واقعیت تلخ و دردناکی است که منطقه خلیج فارس در این مرحله در آن به سر می برد.