به گزارشافکارنیوز،" زیگمار گبریل "، معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان که اخیرا به تهران سفر کرده بود انتقادها بخصوص از محافل صهیونیست و اسرائیلی به این سفر خود را رد کرد و از خود در برابر این انتقادها دفاع کرد.

گابریل تصریح کرد که وی بر اساس شعار ارتباط به جای اختلاف عمل کرده است. من فکر می کنم که این رویکردی معقول است. بعد از توافق هسته ای تاریخی، با این دیدار برای ایران این مسئله مشخص شد که به صرفه است که کشوری تن به یک راه حل صلح آمیز برای یک مناقشه بدهد.

معاون صدر اعظم آلمان چند روز بعد از توافق هسته ای ایران با غرب در وین اتریش، به عنوان اولین سیاستمدار بلند پایه غربی همراه با نمایندگانی از بخش های اقتصادی آلمان به ایران سفر کرد.

برخی منتقدان این انتقاد را به گابریل وارد کردند که خیلی زود به تهران سفر کرده است.

" رونالد لاودر " رئیس کنگره جهانی یهود اخیرا با انتشار بیانیه ای ضمن انتقاد شدید از سفر معاون صدر اعظم آلمان به تهران، تاکید کرد: این مساله آزاردهنده است که معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان و هیات تجاری همراه وی تنها ۵ روز برای سفر به تهران صبر کردند. زیگمار گابریل با این اقدام خود منافع اقتصادی را بر مسائل اخلاقی اولویت داده است.

گابریل در واکنش به این انتقادها اظهار داشت که بعد از راه حل صلح آمیز مناقشات اتمی طولانی مدت ایران با غرب، این یک سیگنال هوشمندانه نیست که همچنان از مناسبات اقتصادی با تهران امتناع کنیم. ما نمی توانیم درخواست کنیم که تحریم ها و موانع ارتباطی با ایران همچنان حفظ شود به این دلیل که با این کشور اختلافات دیگری وجود دارد.

معاون صدر اعظم آلمان با تاکید بر اینکه اختلاف نظرها در موضوعاتی مانند حقوق بشر و حق موجودیت اسرائیل همچنان باقی است همچنین گفت: باید مقیاس ها و استانداردهای مشابهی برای این مسائل طراحی شود.

وی افزود: بخصوص وظیفه وی کمک به اقتصاد آلمان است. از آنجایی که تحریم ها علیه تهران تنها به دلیل مناقشات اتمی تصویب شده بود با پایان این مناقشات این تحریم ها هم می تواند برطرف شود.

معاون صدر اعظم آلمان همچنین تصریح کرد که در سفر وی به ایران تنها مسائل مناسبات اقتصادی با تهران مطرح نبوده است. هر کشوری که روابط پایداری با ما دارد نمی تواند حق موجودیت اسرائیل را از نظر سیاسی زیر سوال قرار دهد.

"فولکر بک" رئیس گروه پارلمانی آلمان-اسرائیل و از نمایندگان حزب سبز پارلمان آلمان نیز با انتقاد شدید به سفر "زیگمار گابریل"، معاون صدر اعظم و وزیر اقتصاد آلمان به ایران به برلین درباره نزدیکی بیش از حد به ایران هشدار داده است.