توافق ایران یک فرصت تاریخی است

به گزارشافکارنیوز،یک عضو دموکرات مجلس سنای آمریکا با نوشتن یادداشتی ضمن حمایت از «برجام» تاکید کرد: «توافق ایران یک فرصتی تاریخی است».

«مارتین هایریچ» سناتور دموکرات آمریکایی در مطلبی که در پایگاه abqjournal منتشر شده، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ و برجام نوشت: «توافق ایران یک فرصت تاریخی است».

وی تصریح کرد: در دهه اول قرن حاضر و زمانی که ما در جنگ عراق گرفتار شده بودیم، برنامه هسته‌ای ایران به سرعت گسترش یافت و هزاران سانتریفیوژ اضافه شد، تاسیسات هسته‌ای پیچیده ساخته و اورانیوم هم غنی شد. به دلیل فقدان مذاکرات واقعی، ایران زیرساخت هسته‌ای ساخت که از ۱۶۴ سانتریفیوژ به ۱۹ هزار سانتریفیوژ کنونی رسید.

قانونگذار آمریکایی ادامه داد: وقتی در حال بررسی و بازبینی توافق حاصل شده ما به همراه متحدان و شرکایمان با ایران برای ممانعت از دستیابی آن به سلاح هسته‌ای هستیم، چارچوب، داده و جزئیات این چنینی اهمیت دارد. با توافق، ایران باید ۹۸ درصد ذخایر خود را کاهش دهد و تعداد سانتریفیوژهایش را به دو سوم کنونی کاهش دهد و بازرسیهای ۲۴ ساعت شبانه روز در هفت روز هفته و نظارتها بر زیرساختهای اتمی‌اش را اجازه دهد.

سناتور نیومکزیکو افزود: این توافق همه مسیرها برای حصول ایران به سلاحهای هسته‌ای را مسدود می‌کند که این موضوع حتی تلاش مخفیانه و محرمانه را هم در برمی‌گیرد. ما باید از تحولات جاری به عنوان اقدامات مهم در جهت امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی استقبال کنیم.

هاینریچ نوشت: بسیاری از همکاران من در سنا با بیان اینکه ما می‌توانستیم توافق بهتری داشته باشیم، با این دستاورد تاریخی مخالفت خواهند کرد البته آنها در اینکه هرگونه جایگزینهای واقعگرایانه‌ دیگری ارائه دهند، ناکام مانده و شکست خوردند. تنها جایگزین عینی در صورت رد توافق توسط کنگره از سوی همکار من سناتور تام کاتن مطرح شده که آن حمله نظامی است.

او با هشدار درباره گزینه نظامی تصریح کرد: رهبران نظامی و اطلاعاتی ما عواقب احتمالی درگیری نظامی با ایران را بررسی کرده‌اند. این مسیر اقدام تلافی جیانه را تحریک خواهد کرد و به احتمال زیاد سبب دستیابی ایران طی چند سال به سلاح هسته‌ای خواهد شد. سناتور آمریکایی در ادامه هشدارهایش درباره رد «برجام» هم تاکید کرد: برای مدتهای طولانی کشور ما در درگیریهای نظامی که به بهای جان و پول مردم ما تمام شده، درگیر بوده است. ما باید کاملا آماده دفاع از کشورمان، متحدانمان و منافعمان باشیم اما ما همچنین باید هر زمان که گزینه دیپلماتیک حاضر و ممکن است، از درگیری اجتناب کنیم.

هاینریچ ادامه داد: من خوشبینم که این توافق به بهترین وجه به نفع منافع ملی کشور ما و متحدانمان است. البته من همچنان به ایران بی اعتماد هستم اما برای ایجاد صلح شما باید با دشمنانتان مذاکره کنید. هرگونه توافقی با ایران بدون ریسک و خطر نخواهد بود اما خطرات ناشی از انفعال ما بسیار بیشتر خواهد بود. این توافق صحنه را برای یک خاورمیانه امنتر و با ثباتتر و همچنین آمریکای امنتر میچیند و باید این فرصت تاریخی را مغتنم بداریم.