مشارکت آنکارا در ساخت اف۳۵

به گزارشافکارخبر،وزارت دفاع ترکیه ۲۱ اوت سال جاری اعلام کرد که صنایع دفاعی این کشور در سال ۲۰۱۴،۱۱ میلیارد دلار سفارش ساخت محصولات نظامی داشته است.

بنوشته روزنامه «حریت» چاپ ترکیه، بخش تولیدات نظامی ترکیه در ۵ سال گذشته میانگین رشدی برابر با ۲۱% داشته و بسیاری از سفارشات سال ۲۰۰۵ به این سو از جانب ارتش ترکیه بوده است.

«نیل کرت» رییس اتحادیه صادرات سلاح ترکیه در این باره گفت: «سهم ببشتر این رشد ناشی از پروژه‌های داخلی بوده اما انتظار نمی‌رود سفارش‌های داخلی تداوم داشته باشد. بنابر این صادرات و پروژه های بین‌المللی هستند که میزان رشد این بخش را در آینده تعیین می‌کنند.»

بر این اساس، صنایع هوایی ترکیه در سال ۲۰۱۴،۶. ۹ میلیارد دلار سفارش تولید قطعات داده بود. همچنین صنایع هوایی این کشور نیز در برنامه طراحی و تولید مشترک جت‌های «اف _ ۳۵» و هواپیمای حمل و نقل «ای _ ۴۰۰ ام» مشارکت دارد.

حریت در خاتمه نوشت: ترکیه می‌خواهد شرکت‌های فعالش در حوزه دفاعی بین ۱۰۰ شرکت عمده جهان قرار گرفته و در این حوزه بتواند حداقل ۳ برند جهانی تولید کند. این کشور تاکنون در امور دفاعی، تحقیق و توسعه بیش از ۱ میلیارد دلار هزینه کرده است.