واکنش لاوروف به اظهارات بایدن درباره تجزیه عراق

به گزارشافکارخبر،پایگاه خبری شبکه پرس تی‌وی اعلام کرد: وزیر خارجه روسیه اظهارات معاون رئیس جمهور آمریکا را که خواستار تجزیه عراق شده، «کاملا غیرمسئولانه» دانسته و تاکید کرده است مسکو هرگز با تغییر ساختار این چنینی یک کشور موافقت نخواهد کرد.

سرگئی لاوروف، دوشنبه در سخنانی در همایش جوانان در نزدیکی مسکو گفت: «ما هرگز زیر بار این موضع جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، که صراحتا گفته است عراق باید به بخش‌های شیعه و سنی تجزیه شود و این که به کردها هر آنچه می‌خواهند داده شود، نرفته و آن را قبول نمی‌کنیم.»
لاوروف همچنین موضع بایدن را «غیر قابل قبول» خواند و از آن به عنوان «مهندسی اجتماعی،» که به مردم عراق می گوید چگونه کشور خود را سازماندهی و اداره کنند، انتقاد کرد.
راشا تودی به نقل از وزیر خارجه روسیه گزارش داد: «ما تسلیم چنین اظهاراتی نخواهیم شد، این که امروز به سنی‌ها گفته شود بروید و زمانی دیگر به شیعه‌ها. اسم این کار " مهندسی اجتماعی " است، تغییر ساختار یک کشور از خارج از آن.»
لاوروف تاکید کرد: «بر این باوریم که شیعیان و سنی‌ها و کردها باید خود درباره چگونه زندگی کردن در کنار هم تصمیم بگیرند.» وی یاد آور شد مخرب بودن ایده بایدن کاملا مشهود است.
اظهارات این دیپلمات ارشد روسی در پی انتشار گزارش‌ها مبنی بر قصد جدی بایدن برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب دموکرات، بیان شد.