اسم رمز " زباله "، سلاح جدید تکفیری‌ها علیه لبنان

به گزارشافکارخبر،چندی است که عروس خاور میانه، لبنان؛ دست‌خوش حوادثو تحولاتی است که علاوه بر نارضایتی‌های مردمی از ضعف خدمات دولتی در حل مشکل انباشت زباله‌ها، دست مزدوران خارجی و دشمنان مقاومت به‌ویژه صهیونیسم و آل‌سعود به وضوح در آن دیده می‌شود. حال باید دید که در حال حاضر، با استفاده دشمنان مقاومت و وحدت ملت لبنان، از زباله‌های شهری به عنوان سلاحی برای ایجاد تفرقه و اختلاف میان مردم این کشور و ناکارآمدی دستگاه‌های اجرایی در حل انباشت زباله، آیاگذر زمان به حل معضلات مردم و پایان دادن بحران در لبنان کمکی خواهد کرد؟

بنابراین برای یافتن علل اصلی حوادثو بحران‌های روی داده در لبنان، ابتدا به صورت گذرا به بررسی عوامل داخلی این رویدادها می‌پردازیم و سپس ازعوامل خارجی و دست‌های جنگ‌افروزانه طرف‌های بهره‌بردار از بحران‌های این کشور، نام می‌بریم.


*وجود وحدت و امنیت درلبنان با محوریت مقاومت، کابوس وحشتناک صهیونیسم

باید توجه داشت که ایجاد ناامنی و تنش‌های طائفه‌ای در لبنان سابقه دار است. به هر حال با توجه به ویژگی‌های استراتژیکی این کشور که در درون خود جنبش مقاومت حزب الله را دارد و با وجود این‌که مردم این کشور با وجود همه‌ی تنوع و گوناگونی‌های طائفه‌ای، دینی و مذهبی، به صورت یکپارچه، حزب الله و دبیرکل آن سید حسن نصرالله را به عنوان یگانه نیروی مقاوم در برابر هجمه‌های دشمن صهیونیستی در این کشور پذیرفته و از آن حمایت می‌کنند؛ طبیعی است که برقراری امنیت، وحدت و آرامش در این کشور به کابوسی وحشتناک برای دشمنان محور مقاومت تبدیل می‌شود.

*بروز اختلاف مالی میان سران احزاب " سوسیالیست ترقی‌خواه " و " المستقبل "، دلیل اصلی بحران‌های داخلی لبنان
اسم رمز

شیخ " محمد عمرو " یکی از مسئولان کنگره " علمای مسلمان "، دلیل بحران انباشت زباله را بروز اختلاف بین منافع مالی " ولید جنبلاط " رئیس حزب " سوسیالیست ترقی‌خواه " و " فواد سنیوره " نخست وزیر اسبق لبنان و یکی از سران جریان " المستقبل " عنوان کرده است.

امیدی/ لبنان

هم‌چنین به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، کلید حل بحران دولت و مشکل خلاء پست ریاست جمهوری در این کشور در دست جریان المستقبل است که در صورت پذیرش ریاست جمهوری " میشل عون "(نامزد جریان ۸ مارس و مقاومت)، این بحران‌ها نیز پایان می‌پذیرد؛ اما این جریان هم‌چنان بر موضع خود در این خصوص اصرار می‌ورزد.

لازم به ذکر است که جریان المستقبل لبنان جریانی نزدیک به غرب و عربستان در این کشور است. هم‌چنین این جریان به‌خوبی می داند که ریاست جمهوری میشل عون در حل مشکلات داخلی لبنان راه‌گشاست

*بیانیه‌ حزب الله پیرامون بحران انباشت زباله و اعتراضات مردمی اخیر در لبنان

حزب الله لبنان با تاکید بر ضرورت حل ریشه‌ای فساد اعلام کرد: بحران زباله‌ها بخشی از فساد متراکم در طول دو دهه گذشته است و اگر به نقشه استراتژیکی که در سال ۱۹۹۷ مطرح و در سال ۲۰۱۰ بر آن تأکید شد، عمل می‌شد؛ وضعیت کشور، به این سطح از بحران و تنگنا نمی‌رسید.

در این بیانیه آمده است: بحران زباله به‌صورت واضح به مسئولان مرتبط با آن اشاره دارد و شرح آن برای کسی پوشیده نیست.

هم‌چنین طبق این بیانیه، «اگر پیش از این به حل و فصل مثبت پرونده زباله‌ها امیدوار بودیم، متأسفانه اکنون از زیان‌های مالی شدید، بسیار صدمه دیده‌ایم. ما خواستار توقف گام‌های منفی برای حل این پرونده و رفتن به سوی گام‌های معقول هستیم که از طریق وضع دوره انتقالی و پس از آن برنامه استراتژیک بلند مدت طی می‌شود.»


*دلیل ناآرامی‌ها و اعتراضات مردمی لبنان از زبان " نبیه بری " رئیس پارلمان این کشور

" نبیه بری " رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد: مردم حق فریاد زدن دارند، اما در عین حال ضربه زدن به دولت با توجه به خالی بودن کرسی ریاست جمهوری در این کشور و نبود جایگزین برای دولت، مجاز نیست.

رئیس پارلمان لبنان که علاوه بر این سمت رهبری جنبش " امل " از گروه‌های تشکیل دهنده جریان هشتم مارس(جریان حامی مقاومت و حزب‌الله) را برعهده دارد، در ریشه‌یابی حوادثو مشکلات لبنان، مانع‌تراشی برخی طرف‌ها بر سر راه فعالیت قانونی پارلمانی این کشور را یکی از دلایل اعتراضات صورت گرفته عنوان کرد و گفت: هنگامی که درهای پارلمان را می‌بندند، طبیعی است که مردم خواهان بازپس گیری و تفویض اختیارات خود به نهادهای حکومتی و به دست گرفتن نظارت توسط خود می‌شوند.

*عوامل خارجی بروز فتنه و آشوب در لبنان / آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی؛ آتش بیاران معرکه

قطع به یقین می‌توان گفت که سناریوی آشوب و فتنه در لبنان و بحران‌های داخلی بیروت با خالی شدن پست رباست جمهوری در این کشور کلید خورد و در پی آن ناآرامی‌ها و تنش‌های امروز که در ظاهر به دلیل انباشت زباله‌ها مطرح می‌شود؛ چهره این منطقه حساس را دگرگون ساخته است.

بنابراین یافتن علت اصلی وقوع بحران و در واقع شناسایی آتش بیاران این معرکه چندان هم کار دشواری نیست. در مرحله نخست، رژیم صهیونیستی و آمریکا بیشترین منفعت را از این ناآرامی‌ها خواهند برد، چرا که محور مقاومت منطقه در غرب آسیا از لبنان، به پرچم‌داری حزب‌الله آغاز می‌شود. در مرحله بعدی، متضررترین طرف‌ها از حضور مقاومت اسلامی در منطقه و لبنان، همان دشمنان منطقه‌ای مقاومت یعنی برخی از کشورهای مرتجع عرب هستند که در راس آن‌ها عربستان سعودی قرار دارد؛ آل سعود در واقع نمایندگی کاخ سفید در منطقه بوده و تنش‌ها و جنگ‌افروزی‌های نیابتی را انجام می‌دهد.

* " احمد الاسیر " گزینه مناسب سعودی‌ها برای ایجاد آشوب در لبنان

بدین منظور وهابیت عربستان برای ایجاد ناامنی داخلی در لبنان، بر روی گزینه‌ای دست می‌گذارد که در واقع آتش فتنه‌انگیزی‌اش خرمن زیادی از طوایف را طعمه حریق اختلاف و تفرقه کند واین آتش اختلاف را شعله‌ورتر کند. این مورد همان شیخ " احمدالاسیر " است که در بین مردم و رسانه‌های داخلی لبنان به " شیخ فتنه " شهرت یافته است.

*گذری بر احوالات " شیخ فتنه "
چند روز پیش بود که " احمد الاسیر " مبلغ سلفی - تکفیری لبنانی که تحت تعقیب دستگاه قضایی در لبنان بود و در جنایات متعددی در این کشور نقش داشت، از سوی نیروهای امنیتی داخلی این کشور بازداشت شد.
بنابر اعتراف این سلفی تندرو، وی علاوه بر این‌که از حمایت سازمان اطلاعات عربستان سعودی برخوردار بود؛ از متحدین ابوبکر البغدادی نیز شناخته می‌شود. وی در فرودگاه بین‌المللی بیروت و در هنگام تلاش برای فرار با تغییر چهره به خارج از لبنان، توسط نیروهای امنیتی و پلیس بیروت بازداشت شد.


روزنامه " الیوم " در این خصوص نوشت که احمد الاسیر با تغییر چهره ظاهری، به‌وسیله یک خودرو به فرودگاه منتقل شد و با استفاده از گذرنامه جعلی قصد داشت به مصر و سپس به قطر و از آنجا به ترکیه فرار کند.

گفتنی است که این تروریست سلفی به همراه یک نفر دیگر، به وسیله دو گذرنامه جعلی به نام‌های عبدالرحمان طالب و خالد صیدانی قصد فرار از لبنان را داشتند.

هم‌چنین پیش‌تر احمد الاسیر یا همان " شیخ فتنه "، شهر صیدا را به بهانه مخالفت با حزب الله به آشوب کشیده بود.

* فعالیت‌های تروریستی و اعترافات " احمد الاسیر "

دستگاه قضایی لبنان چندی قبل احمد الاسیر را به دلیل تشکیل گروه‌های تروریستی در این کشور برای آشوب داخلی در نقاط مختلف بیروت و نیز حمله به مؤسسات دولتی و ارتش این کشور به اعدام محکوم کرده بود.

این مبلغ سلفی لبنانی در بازجویی‌هایی که صورت گرفته اعتراف کرده است که با حمایت سازمان اطلاعات عربستان سعودی و نیز اداره اطلاعات سازمان امنیت داخلی لبنان با هدف تشکیل جنبشی برای رویارویی با حزب الله در شهر صیدا فعالیت داشته است.

احمد الاسیر در سال ۲۰۱۱ با آغاز بحران سوریه و حضور تروریست‌های تکفیری در این کشور، حمایت همه جانبه خود را از این گروه‌ها و نیز مخالفان دولت سوریه اعلام کرد و از این طریق در ویترین رسانه‌های مختلف و داخلی لبنان مطرح شد.
وی پس از آن در سال ۲۰۱۲ نیز آشکارا مخالفت خود را با مقاومت اسلامی در لبنان و به طور مشخص حزب الله اعلام کرد و درگیری‌هایی را در شهر صیدا و مرکز بیروت شکل داد. در ادامه وی و حامیانش در ژوئن ۲۰۱۳ در یک اقدام غیرمنتظره به نیروهای ارتش لبنان حمله و ۲۱ سرباز را کشتند.

*اظهارات سخیف شیخ فتنه

احمد الاسیر در اظهاراتی گستاخانه کشته شدگان داعش در عراق و سوریه را به اصحاب رسول خدا که در جنگ علیه مشرکان به شهادت رسیدند، تشبیه کرد که برای یاری خدا و اهل سنت قیام کردند.

* اقدامات فتنه انگیزانه شیخ فتنه

اقدامات فتنه انگیزانه و آشوب طلبانه احمد الاسیر علیه محور مقاومت را می‌توان در سه بخش خلاصه کرد.

اولین اقدام وی دعوت برای اعتصاب در میدان شهدای بیروت لبنان به منظور محکوم کردن اقدامات نظام سوریه و مصاحبه با رسانه‌های خبری با اعلام مواضع شدید علیه حزب الله لبنان بود.

دومین اقدام شیخ فتنه اعتصاب در شهر صیدا در مسیر اتوبان بیروت به سمت جنوب بود که در نهایت با اقدامات وزارت کشور لبنان، این مسئله خاتمه یافت.

سومین اقدام وی نیز دعوت از اهل سنت لبنان برای حضور در تجمع جهت محکوم کردن اهانت به پیامبر بود. در این تجمع وی و حامیانش به جای شعارعلیه آمریکا و اهانت‌کنندگان؛ به نظام سوریه، حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران حمله کرد و آن‌ها را به همکاری با اسرائیل و آمریکا متهم کرد.


*جایگاه مقاومت اسلامی در منطقه


برای همگان و به خصوص دشمنان مقاومت از آمریکا و رژیم اشغالگر قدس گرفته تا دشمنان این محور اسلامی در منطقه مانند عربستان سعودی، قطر و ترکیه؛ پر واضح است که در نقطه حساسی مانند لبنان که در یک منطقه استراتژیک و سوق الجیشی خاصی قرار دارد، حزب الله لبنان تنها نهاد و نیرویی است که با وجود همه مسائل انحرافی و فتنه‌انگیزی‌های تکفیری‌ها توانسته است یک سد محکم در برابر نفوذ دشمنان و نیز مقابله با رژیم صهیونیستی ایجاد کند.
اجرای اصول محور مقاومت در لبنان توسط حزب الله و به رهبری دبیرکل این نهاد " سیدحسن نصرالله " به قدری حساب شده و هوشمندانه است کهتوانسته از یک سو با وجود همه اختلافات طائفه‌ای در داخل و از سوی دیگر آتش‌افروزی‌های دشمنان محور مقاومت، وحدت و یکپارچگی را در بین مردم این کشور حفظ کند.

*تلاش دشمنان لبنان برای نابودی ارتش این لبنان

اقدامات دیگر دشمنان محور مقاومت در لبنان برای ایجاد فتنه و از میان برداشتن ارتش این کشور، ایجاد اختلال در توازن داخلی ارتش است. ساختار ارتش لبنان به سه بخش شیعه، سنی و مسیحی تقسیم می‌شود که فرماندهی آن با مسیحیان این کشور است، لذا تلاش دشمنان و در رأس آنان آمریکا بدین منظور است که با فروپاشی ارتش لبنان و با برهم زدن موازنه طایفه‌ای در آن، به تضعیف ارتش پرداخته و به جنگ داخلی در عروس خاورمیانه دامن بزند.

*قدرت واقعی ارتش لبنان در چیست؟

البته لازم به ذکر است که قدرت ارتش لبنان در تسلیحات و تجهیزات نظامی نیست، بلکه تدبیر و توانایی آن در دور ماندن از درگیری‌های داخلی است. به همین منظور دشمنان مقاومت می‌خواهند با دامن زدن به تنش‌ها و در پی آن با وارد کردن ارتش در صحنه درگیری‌ها، اعتمادی را که در سال‌های اخیر میان مردم لبنان و ارتش این کشور با محوریت حزب‌الله به‌وجود آمده است را از میان بردارند.

* بحرانی به نام " زباله "
اسم رمز

بحران زباله‌های بیروت مسئله‌ای است که در پی تعطیلی مرکز زباله این شهر ایجاد شده است و با فرصت‌طلبی عناصر آشوب‌گر به سرعت تبدیل به یک منازعه و بحران در سطح پایتخت لبنان گردید.

دولت لبنان که با مشکلات سیاسی و از جمله نداشتن رئیس جمهور و خالی بودن این مسند دست و پنجه نرم می‌کند، تاکنون نتوانسته جایگزینی برای مدیریت، جمع‌آوری و دفن زباله‌ها در بیروت قرار دهد. در پی انباشت زباله‌های شهری، فرصت‌طلبان با آتش زدن آن‌ها و تخریب ادارات دولتی و اماکن عمومی درصددند که لبنان را به عنوان یک کشور بحران زده و در معرض خطر معرفی کنند. پیامد این رویدادها زد و خورد و درگیری آشوب‌گران با نیروهای امنیتی بوده است.

در نتیجه این بار لبنان اسیر فتنه‌ای دیگر به بهانه انباشت زباله‌ها شده است که پیامد آن ناآرامی و آشوب‌های خیابانی و به عبارت بهتر شکل‌گیری " فتنه " در این کشور است. شکل‌گیری این بحران با تجمعاتی همراه بود که پس از شکل‌گیری آن، بلافاصله با استقبال احزاب مزدور سعودی و طرفداران شیخ احمد الاسیر مواجه گردید. در این بحران‌ها که پس از گذشت دو روز از تظاهرات در مرکز بیروت صورت گرفت، ۷۰ مجروح برجای گذاشت.

* تلاش برای سقوط بیروت با زباله‌های سیاسی

عربستان سعودی که نخستین دشمن مقاومت اسلامی در منطقه محسوب می‌شود با تحریک، تطمیع و هدایت افراد آشوب‌گر تا به امروز مانع تشکیل دولت قانونی در لبنان شده است.

" تمام سلام " نخست وزیر لبنان نیز با انتقاد صریح از مزدوران سعودی و تسریع در حل فقدان پست ریاست جمهوری در این کشور اعلام کرد که بزرگ‌ترین غم ما امروز بحران " زباله‌های سیاسی " در لبنان است.

عوامل اصلی ایجاد آشوب در بیروت " انقلاب " و " ضرورت استعفای نخست وزیر لبنان " را در شعارهای خود مطرح کرده و ممکن است تا شکل‌گیری جنگ داخلی و مجبور کردن " تمام سلام " به استعفا از پست نخست وزیری این کشور ادامه دهند.


* ردپای عربستان در حوادثلبنان و پا گذاشتن در جاپای رژیم صهیونیستی

با توجه به حمایت‌های جریان مقاومت و طیف‌ها و احزاب لبنان از اعتراضات و تجمعات مسالمت‌آمیز و مطالبات برحق مردم این کشور لازم است از دو طرف مشهور که از تبدیل این اعتراضات به فتنه و آشوب نهایت نفع و بهره را می‌برند، نام برد.

یکی از این دو طرف که ردپایش در حوادثلبنان کاملا آشکار است، عربستان سعودی است که در واقع می‌توان گفت یک پای ثابت هر درگیری و ناامنی در منطقه و کشورهای خاورمیانه است و در ضمن واکنش‌های رسانه‌های رسمی سعودی گواه این واقعیت است.

طرف دیگر هم که همواره از لبنان ناآرام، بی‌ثبات و درگیر بحران‌ها و ناآرامی‌ها سود می‌برد، رژیم غاصب صهیونیستی است. رژیمی که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان بارها در سخنرانی خود تاکید کرده است که تل‌آویو هرگز خواهان لبنان باثبات، امن، مقتدر و متحد نیست.

بنابراین خیلی هم عجیب و غیرقابل باور نیست که ریاض و تل‌آویو با وجود همکاری‌های نزدیک برای ایجاد ناامنی‌های منطقه در سوریه‌، عراق و یمن و نیز تسلیح و تجهیز گروه‌های تروریستی _ تکفیری در این کشورها و نیز اتخاذ مواضع خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران، در مورد لبنان نیز که یکی از نقاط حساس محور مقاومت در منطقه به شمار می‌آید؛ از پیامدهای فتنه‌انگیزی و آتش‌افروزی در این کشور بهره‌برداری کامل در جهت منافع خود انجام دهند.

*حوادثداخلی لبنان همانند غده‌ای چرکین است / دولت کنونی لبنان روبه پایان است

امیدی/ لبنان



" احمد دستمالچی " کارشناس مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در لبنان و اردن در خصوص مسائل اخیر داخلی لبنان اظهار داشت: حوادثداخلی لبنان که هم‌اکنون در حال جریان است، غده چرکینی است که ثمره استعمار فرانسوی در ساختار داخلی این کشور است و این مشکل را برای طوایف لبنان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون مدت زیادی است که پارلمان لبنان نتوانسته روی گزینه ریاست جمهوری در این کشور به توافق برسد و با توجه به اینکه رئیس‌جمهور در کابینه نقش موثری دارد، تاکنون در این ایفای نقش ناکام بوده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: به هرحال اکنون دولت لبنان مدتی است که درگیر گرفتاری‌هایی ساختاری است و نمی‌تواند خدمات خوبی را به شهروندان این کشور ارائه دهد.



سفیر سابق ایران در لبنان گفت: از سوی دیگر دخالت سوء کشورهای بیگانه و به ویژه عربستان سعودی در لبنان سبب شده است که دولت این کشور از کارآمدی فعال و به روز عقب مانده و در نهایت این مشکلات به وجود آید.

سفیر سابق ایران در لبنان و اردن افزود: از طرف دیگر مردم خود را نیازمند به خدمات بهتر و زندگی با آسایش بیشتری می‌بینند، اما از سوی دولت لبنان هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد. دولت‌ها در این کشور می‌آیند و می‌روند و هیچ بهبودی در وضعیت زندگی مردم حاصل نمی‌شود.

دستمالچی ادامه داد: هم‌اکنون در عرصه داخلی لبنان مسئله‌ای ساده مثل جمع‌آوری زباله هم به مشکلی جدی برای دولت این کشور تبدیل شده است، آنها حتی نمی‌توانند جمع‌آوری و انباشت زباله را سر و سامان دهند، بنابراین طبیعی است که مردم اعتراض کرده و اعتراضشان هم تا به ثمر نشستن نتیجه پابرجا خواهد بود.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی با حمایت بسیاری از گرو‌ه‌ها و طوایف لبنان این کشور باید به سامان برسد و چاره‌ای هم جز این نیست.

این کارشناس مسائل خاور میانه گفت: هم‌اکنون دولت آقای " تمام سلام " به دلیل مشکلات ایجاد شده در لبنان رو به پایان است.

سفیر سابق ایران در لبنان و اردن از دست‌های بیگانه در آشوب‌های لبنان پرده برداشت و گفت: دخالت‌های نابجا و بسیار بزرگ و تاثیرگذار عربستان در لبنان همیشه موجب ایجاد تنش و آشوب در این کشور بوده است. در طی چند روز گذشته شیخ تکفیری لبنانی به سبب اقدامات فتنه‌انگیزانه دستگیر شد و به صورت علنی اعتراف کرد که عربستان با قراردادن پول در اختیار آنها درصدد ایجاد اختلاف مذهبی و طائفه‌ای در لبنان بوده است. همچنین با دخالت سعودی‌ها ترورهای کوری نیز برای ایجاد تشنج در لبنان صورت گرفته است.

وی در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد با دخالت موثر ارگان‌های قانونی مثل مجلس و همکاری گروه‌ها و طوایف و به خصوص حزب‌الله لبنان تحولات اخیراین کشور باید به نتیجه رسیده و مطمئنا به سرانجام می‌رسد، زیرا ادامه تشنج به نفع ثبات و امنیت لبنان نیست.
*حزب الله لبنان سدی مقاوم در برابر صهیونیست‌ها / خلاء مسند ریاست جمهوری لبنان، گشاینده راه نفوذ در این کشور
امیدی/ لبنان

در پایان لازم به ذکر است هنگامی که در کشوری مانند لبنان که در قلب منطقه غرب آسیا قرار داشته و در بطن خود نیرویی مقاوم مانند حزب الله در برابر تهدید صهیونیستها را دارد، خلاء مسند مهم ریاست جمهوری که عالیترین نهاد اجرایی در هر کشوری محسوب میشود، عملا دست آشوب و فتنه جهت نفوذ و تسلط دشمنان محور مقاومت و ملت لبنان را میگشاید. در چنین شرایطی دشمنان از یک اعتراض و تجمع مسالمت آمیز مردمی پیرامون مسئله کوچکی مانند انباشت زبالههای شهری، فتنه و آشوبی میسازند که نیات و اهداف خصمانه خود را در قبال لبنان و محور مقاومت در این کشور عملی کنند؛ و نیز باید توجه داشت که گذر زمان توام با پابرجایی بحرانها، تنها به نفع دشمنان مقاومت و بهخصوص آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی خواهد بود.