قاهره خواهان نظارت بر تاسیسات هسته ای اسرائیل

به گزارشافکارخبر، «احمد ابو زید» سخنگوی وزارت خارجه مصر در گفتگو با روزنامه سعودی الشرق الاوسط گفت: موضع قاهره در مسئله بازرسی از تاسیسات هسته ای اسرائیل، ثابت است.

وی با اشاره به این که نشست سالانه آژانس انرژی اتمی دو هفته دیگر برگزار می شود، تاکید کرد هرساله مصر پرونده هایی را در نشست سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح می کند که در میان این پرونده ها، بررسی از تاسیسات انرژی اتمی اسرائیل نیز مطرح است. و موضع مصر در این مورد تغییری نمی کند و این امر قابل چانه زنی نیست چرا که آینده منطقه به این مسئله بستگی دارد.

ابو زید افزود: اسرائیل تنها قدرتی است که فعالیت های مبهمی را به دور از نظارت های بین المللی در عرصه هسته ای دارد، توافق هسته ای ایران منجر به آن شده است که کشورهای عربی بیش از پیش بر مسئله نظارت بر فعالیت هسته ای رژیم صهیونیستی تاکید کنند.

وی افزود: طرح هایی که مصر و کشورهای عربی در نشست سالانه آژانس مطرح می کنند، مرحله ای است و و قبل از طرح آن، کشورهای عربی به شور می نشینند.

این در حالی است که بر اساس خبری که روزنامه اسرائیلی هاآراتص منتشر کرده است، تل آویو از مصر خواسته است که از تلاش برای حمایت از طرح نظارت های بین المللی بر فعالیت ها و تاسیسات هسته ای رژیم صهیونیستی دست بردارد.

این روزنامه همچنین نوشت: این اقدام قاهره منجر به تیره و تار شدن روابط میان تل آویو و قاهره می شود و یک مقام بلند پایه رژیم صهیونیستی در این خصوص تصریح کرده است که اتخاذ چنین اقدامی از سوی مصر باعثشده اسرائیل که انتظار تغییر سیاست های مصر را به دنبال بهبود روابط اطلاعاتی و امنیتی میان تل آویو و قاهره را داشته است، احساس شکست کند.

بر اساس این گزارش مصر، تلاش می‌کرد، پیش نویس قطعنامه را در کنفرانس منع گسترش سلاح هسته ای در سازمان ملل ارائه دهد، که ماه مه گذشته برگزار شد، اما به گفته منابع اسرائیلی به سبب تلاش های مشترک اسراییل، آمریکا و انگلیس، تلاش های مصر ناکام ماند. قاهره همچنین، برگزاری کنفرانس خلع سلاح هسته ای را در خاورمیانه خواستار شده است.

وزارت خارجه مصر از سالها پیش و در دوره حسنی مبارک، علیه برنامه هسته ای اسراییل تلاش می‌کرد این، بخشی از سیاست مصر برای مبارزه با طرح هسته ای اسراییل است. به گفته منابع اسراییلی، گام های اخیر مصر به ایجاد تنش بین تل آویو و قاهره منجر شده است.