فریدمن: وهابیت، عامل اسلام افراطی است

به گزارشافکارخبر،یک تحلیلگر و نویسنده آمریکایی در مطلبی صدور وهابیت توسط عربستان سعودی را عامل اصلی اسلام افراطی خواند.


در مطلب منتشر شده در «نیویورک تایمز» آمده است: «واشنگتن پست هفته گذشته در گزارشی به نامه ارسالی حدود ۲۰۰ ژنرال بازنشسته آمریکا به کنگره با محتوای لزوم رد توافق هسته‌ای ایران پرداخت نامه‌ای که آنها گفتند تهدید امنیت ملی آمریکا است».


توماس فریدمن نویسنده این مطلب افزود: «یک استدلال و بحثمطرح شده در این نامه علیه توافق هسته‌ای ایران، به طرز خطرناکی در مسیر نادرست و قضاوت نادرستی درباره تهدیدهای واقعی صورت گرفته که باید به آن پرداخته شود».


وی افزود: «استدلال و بحثی که توسط ژنرال توماس مک اینبری جانشین اسبق فرمانده نیروهای هوایی آمریکا در اروپا درباره توافق هسته‌ای صورت گرفته این بود که " آنچه من درباره این(توافق هسته‌ای) دوست ندارم آن است که نفر اول در میان گروه‌های رادیکال اسلامی در جهان ایرانی‌ها هستند و آنها در سراسر خاورمیانه و جهان تدارکاتچی و پیش‌برنده جهان‌بینی اسلام رادیکال هستند و ما داریم آنها را قادر به نیل به سلاحهای هسته‌ای می‌کنیم ".

روزنامه‌نگار و ستون‌نویس نیویورک تایمز با رد ادعای این ژنرال نوشت: «ببخشید ژنرال اما این عنوان و لقب " تدارکات‌چیهای اسلام رادیکال " متعلق به ایرانی‌ها نیست و حتی نزدیک به آنها هم نیست. این عنوان به عربستان سعودی که عموما متحد و دوستمان قلمداد شده، تعلق دارد».

این روزنامه‌نگار البته با ادعای حمایت ایران از اقدامات تروریستی و تقابل آن با آمریکا مدعی شد که هدف از اقدامات تهران «برای خارج کردن آمریکا از منطقه به منظور تسلط بر آن» است.

توماس فریدمن در این مطلب با حمایت از برجام، باز هم این ادعای غربی‌ها را تکرار کرد که «توافق هسته‌ای ایران» مانع از دستیابی تهران به سلاح‌های هسته‌ای می‌شود و «احتمال میانه‌رو شدن ایران را ایجاد می‌کند».

وی با رد این ادعا که «ایران در صدر لیست حامیان اسلام افراطی است»، نوشت: «اگر شما فکر می‌کنید ایران تنها منبع دردسر در خاورمیانه است شما احتمالا در ۱۱ سپتامبر خواب بودید چرا که ۱۵ تن از ۱۹ هواپیمارباها از عربستان سعودی آمده بودند. برای ثبات و نوسازی جهان عرب و در تصویر کلانتر جهان اسلام هیچ چیزی تباه‌کننده‌تر و مخرب‌تر از میلیاردها دلاری که سعودیها از دهه ۱۹۷۰ برای محو اسلام تکثرگرا سرمایه‌گذاری کرده‌ و درصدد تحمیل و اعمال اسلام برگرفته از شاخه سلفی وهایی ضدتکثرگرا، ضد زن، مخالف مدرنیته و غرب بوده‌اند، نبوده است».

وی افزود: «این موضوع تصادفی نیست که هزاران سعودی به داعش پیوسته و یا اینکه موسسات خیریه کشورهای عربی خلیج(فارس) به داعش کمکهای مالی ارسال کرده‌اند. این بدان دلیل است که این گروه‌های سنی جهادی شامل داعش، القاعده، النصره زاده ایدئولوژی وهابیگری هستند که توسط عربستان سعودی به مساجد و مدارس از مراکش گرفته تا پاکستان و اندونزی تزریق شده است».

روزنامه‌نگار آمریکایی با تاکید بر عدم توجه به این مساله از سوی واشنگتن تصریح کرد: «ما در آمریکا هرگز آنها را به این دلیل خطاب قرار ندادیم چون ما به نفتشان اعتیاد داشتیم و معتادان هرگز حقیقت را به فروشندگان(مواد) نمی‌گویند».

وی در ادامه به خبر ۱۶ جولای ۲۰۱۴ نیویورک تایمز اشاره می‌کند که در آن آمده بود: «برای دهه‌ها عربستان سعودی میلیاردها دلار از دلارهای نفتی را به سازمانهای اسلامی در جهان گسیل کرده تا به آرامی و در خفا دستورکار خود را پیش ببرد. اما بر اساس سلسله سندهای منتشر شده توسط ویکی‌لیکس جزئیات اقدامات سالهای اخیر عربستان سعودی نه تنها برای گسترش اسلام سنی مدنظر خود بلکه برای تضعیف دشمن اولیه خود یعنی ایران شیعه منتشر شده است».

فریدمن به گزارش ۵ دسامبر ۲۰۱۰ شبکه بی‌بی‌سی هم اشاره می‌کند که در آن تصریح شد: «هیلاری کلینتون وزیر خارجه سال گذشته در یک سند که بعدا فاش شد هشدار داد کمک‌کنندگان مالی در عربستان سعودی مهمترین منبع تامین مالی گروه‌های تروریستی سنی در جهان بودند.

در گزارش این شبکه انگلیسی به نقل از کلینتون ذکر شد که قانع کردن مقامات سعودی به برخورد با این اقدامات و کمکهای مالی به عنوان یک اولویت استراتژیک، «چالشی است که همچنان ادامه دارد».

توماس فریدمن در پایان مطلبش تصریح کرد: عربستان سعودی در بسیاری از موضوعات متحد آمریکا بوده است اما این حقیقت باقی است که صدور اسلام وهابی یکی از بدترین کارهایی است که در یک قرن گذشته در جهان اسلام و عربی اتفاق افتاده است.