ادعای بلومبرگ درباره طرح پوتین در مورد سوریه

به گزارشافکارخبر، در ادامه موج خبری که اولین بار از رسانه‌های اسرائیلی آغاز شد، این بار پایگاه خبری «بلومبرگ» در گزارشی پر تناقض به نقل از منابعی در مخالفان سوری مدعی شده است که مسکو در عین حال که حمایت خود از دمشق را افزایش داده، در حال بررسی خروج بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از قدرت است.


این پایگاه با اشاره به سفر ماه ژوئن محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان به روسیه، به نقل از منابع بی‌نام خود مدعی شده است که عربستان، روسیه، آمریکا و همچنین معارضین سوری دستکم از آن زمان در حال بررسی نحوه کنار رفتن احتمالی اسد از قدرت و تشکیل یک جبهه متحد در برابر داعش هستند.


به ادعای بلومبرگ، مسکو و واشنگتن در حال بررسی طرحی هستند که اختیارات رئیس‌جمهور سوریه را کاهش دهد، اما وی را به عنوان رئیس دولت موقت حفظ کند.


این ادعا در حالی مطرح می‌شود که رسانه‌های غربی خود در دو هفته گذشته با انتشار گزارش‌های متعدد، مدعی شده‌اند که روسیه حمایتش از نظام سوریه را افزایش داده و حتی قصد تخلیه نیرو در این کشور را دارد. نکته که حتی خود بلومبرگ نیز به آن اشاره کرده و نوشته است که این تحرکات موجب شده تا این «سوال بزرگ» برای مقامات آمریکایی پیش آید، که «آیا(ولادیمیر) پوتین(رئیس‌جمهور روسیه) واقعا آماده کنار رفتن اسد است یا نه، و اگر هست، آیا می‌تواند او را متقاعد به کناره‌گیری آرام کند؟»


در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «دیگر مقامات آمریکایی می‌گویند که آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده به این نتیجه رسیده‌اند که روسیه به زودی پروازهای نظامی از پایگاه جدیدش در سوریه را آغاز می‌کند. پوتین احتمالا فرض می‌کند که حضور نظامی بیشتر به ابقای اسد در قدرت کمک می‌کند یا امکان اعمال نفوذ بیشتری برای روسیه در آینده بحران در صورت کنار رفتن اسد، فراهم می‌کند.»


«جمال خشوقی» تحلیلگر سعودی و مشاور سابق دولت عربستان به بلومبرگ گفته است که اگر پوتین حمایت‌هایش از دمشق را افزایش دهد، آنگاه ریاض هم با افزایش کمک‌های مالی و تسلیحاتی به مخالفان، واکنش نشان می‌دهد. او می‌گوید: «اینکه روسیه دارد به سوریه نیروی نظامی می‌فرستد، نشان می‌دهد که دیگر بحثدیپلماسی نیست، بلکه پای جنگ وسط است.»


ادعای تغییر موضع مسکو در حالی مطرح می‌شود که مقامات روس بارها تأکید کرده‌اند که همچنان از نظام سوریه حمایت می‌کنند و این مردم سوریه هستند که باید در مورد کشورشان تصمیم‌گیری کنند. در همین راستا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی پوتین نیز به بلومبرگ گفته است: «تنها مردم سوریه هستند که می‌توانند در مورد سرنوشت این کشور تصمیم بگیرند، نه کشورهای خارجی.»

روز یکشنبه هم سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با تأکید بر تداوم حمایت کشورش از سوریه، گفت یک سال قبل زمانی که بحثخروج تسلیحات شیمیایی مطرح بود، کشورهای غربی بشار اسد را رئیس‌جمهور قانونی سوریه دانستند، اما حالا وی را نامشروع می‌خوانند.