برپایی تظاهرات ضد آمریکایی در ژاپن

به گزارشافکارخبر، پایگاه استریپس؛ وزارت دفاع آمریکا ناو هواپیمابر " رونالد ریگان " را به آب‌های ژاپن اعزام کرد و مقامات توکیو نیز اعلام کردند به دنبال افزایش همکاریهای نظامی با آمریکا در آینده نزدیک هستند. همین موضوع موجب شد تا صدها نفر از فعالان ضدجنگ در ژاپن روز یکشنبه به خیابان‌ها بیایند.

صدها نفر از معترضان به حضور ناو آمریکایی " رونالد ریگان " در ساحل یوکوسوکا مقابل پایگاه دریایی این شهر دست به تظاهرات زدند.

اکثر شرکت‌کنندگان در این تظاهرات فعالان ضدجنگ و مخالفان تحکیم روابط نظامی توکیو - واشنگتن بودند، آنها همچنین به تصمیم دولت ژاپن برای افزایش فعالیت‌های نظامی، اعتراض کردند.

" هیدئو هاگاشیموری، " سخنگوی سازمان‌دهندگان این تظاهرات، گفت: حاضران در این تجمع از قشرهای مختلف از جمله اتحادیه‌های کارگری و حزب کمونیست ژاپن هستند.

قرار است ناو هواپیمابر هسته‌ای " ریگان " ماه آینده وارد آب‌های ژاپن شده و جایگزین ناو هواپیمابر هسته‌ای " جرج واشنگتن " شود.

پنتاگون استقرار این ناو در ژاپن را بخشی از راهبرد چرخش به سوی اقیانوس آرام و نشانه‌ای از اهمیت راهبردی این منطقه برای آمریکا توصیف کرده است.

دولت ژاپن ماه گذشته مجوز مشارکت این کشور در پیمان‌های دفاع جمعی را صادر کرد. منتقدان دولت معتقدند چنین مجوزی می‌تواند پای ژاپن را به درگیری‌هایی خارج از منطقه باز کند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد میزان مقبولیت دولت " شینزو آبه، " نخست وزیر ژاپن، به ۳۸.۵درصد کاهش یافته است. گسترش همکاری‌های نظامی با آمریکا یکی از دلایل اصلی این کاهش اقبال عمومی است.