نتانیاهو دست پُر یا خالی بازنده تمامی صحنه‌های سیاسی

به گزارشافکارخبر، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در پایگاه اینترنتی خود و در تحلیلی به قلم اریک یوفی نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از شکست در جنگ بر سر توافق هسته‌ای ایران آموخت که با دست خالی نمی‌توان کاری را پیش برد، اما باید صبر کرد و دید آیا وی این درس را در نبردهایی که پیش رو دارد، به خاطر خواهد داشت یا نه.


ما اکنون می دانیم که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در مورد ایران موفق خواهد شد اما زمانیکه بحثها آغاز شد، چنین نتیجه گیری دشوار بود. توافق ناقص بود و دولت اوباما تلاش می کرد آن را بقبولاند. دموکرات های مجلس نمایندگان و سنا هم در مورد مفاد توافق تردید داشتند و بدون ملاحظه این تردیدها را مطرح می کردند.


اما درحالیکه رئیس جمهور در بسیاری از موارد اشتباه می کرد در مورد بسیاری از موضوعات مهم هم حق با او بود. به عنوان مثال این که جایگزینی برای توافق هسته ای وجود ندارد. اینکه «ما توافق بهتری می خواهیم» شعار جنگ جمهوری خواهان، ایپک و دیگر مخالفان توافق در جامعه یهودی بود.


درحالیکه دموکرات‌ها صبر کردند تا ببینند توافق بهتر چگونه خواهد بود و چگونه می‌توان به آن دست یافت سخنان ضد توافق ناشیانه و ضعیف و در نهایت حزبی و احمقانه به نظر می رسیدند.


دموکرات ها در سخنان علنی و در گفتگوهای خصوصی تصریح کردند که به خاطر نبود جایگزین بهتر، توافق را پذیرفتند. اوباما هم طرحی نه چندان خوب ارائه کرده بود که برای سال‌ها مانع دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای می شد. جمهوری خواهان، گروه‌های یهودی و نتانیاهو نیز هیچ طرح واقع بینانه ای که بتوان به اجرا درآورد در اختیار نداشتند. با این اوصاف عجیب نبود که دموکرات ها رئیس جمهور خود و برنامه های او را انتخاب کنند.


نویسنده در ادامه افزوده است درحالیکه نتانیاهو برای نبرد دیپلماتیک بعدی خود یعنی مسئله اسرائیل و فلسطینیان آماده می شود با گونه دیگری ازهمان دوراهی مواجه خواهد شد و جالب است که ببینیم چگونه واکنش نشان خواهد داد. آیا باز هم تلاش خواهد کرد با دست خالی بجنگد؟ آیا خواهان یک توافق بهتر با فلسطینیان خواهد بود بدون آنکه پیشنهادی برای ارائه داشته باشد؟