تأکید بر تحقیق درباره جنایات عربستان در یمن

به گزارشافکارخبر، منابع وابسته به کمیته‌های مردمی و ارتش یمن اعلام کردند که تعدادی از نظامیان عربستانی و عناصر مسلح وابسته به این حکومت عربستان در جریان درگیری‌های رخ داده در شهر «نجران»، در جنوب عربستان کشته شدند.


این منابع ادامه دادند: کمیته‌های مردمی و ارتش یمن موفق شدند، اجساد ۲ نظامی عربستانی را به پشت جبهه‌های خود منتقل کنند.


در همین راستا از «جیزان» نیز گزارش می‌شود که در جریان درگیری‌های این منطقه نیز تعدادی از نظامیان عربستانی کشته و زخمی شدند، در حالی‌که شبکه عربستانی «العربیه» مدعی شد، ارتش عربستان چندین کوی مسکونی در جیزان را تصرف کرده و تعدادی از نیروهای ارتش یمن و رزمندگان انصارالله را از پای درآورده است.


از سوی دیگر، یک منابع میدانی وابسته به کمیته‌های مردمی یمن از وقوع درگیری‌های شدید بین قبایل نجران با نظامیان عربستان و کشته شدن تعدادی از این نظامیان خبر داد که تلاش داشتند، سه نقطه نظامی که روز دوشنبه گذشته از دست داده بودند، را از نیروهای این قبایل بازپس گیرند.

بمباران صنعا و دو منطقه الحفاء و النهدین

اما در ادامه حملات جنگنده‌های عربستان علیه یمن، چندین منطقه مسکونی و تاسیسات و مراکز غیر نظامی شب گذشته(پنج‌شنبه) بمباران شدند.

به گفته یک منبع آگاه امنیتی جنگنده‌های عربستانی با چهار موشک مناطق مسکونی الحفاء، نقم و المنشآت را بمباران کردند و در حالی‌ که تجاوز عربستان به یمن وارد هفتمین ماه خود می‌شود، منطقه النهدین با ۶ موشک برای دومین بار طی روز پنج‌شنبه بمباران شد.

این منبع امنیتی یمنی با توضیح اینکه حمله اول صبح پنج‌شنبه صورت گرفته بود و خسارات بسیاری به منازل مسکونی این منطقه وارد کرده بود، از جامعه بین‌الملل، شورای امنیت، سازمان‌های بین‌المللی و حقوق‌بشر خواست به وظایف خود در برابر این تجاوزات عمل کنند.

۵۰ سازمان عربی خواستار تحقیق درباره جنایات عربستان در یمن شدند

از جهت دیگر، ۵۰ سازمان حقوقی وابسته به ۱۳ کشور عربی از شورای حقوق بشر سازمان ملل درخواست کردند، درباره جنایات عربستان در یمن به ویژه علیه غیرنظامیان تحقیقاتی آغاز کند.


این سازمان‌ها در نامه سرگشاده‌ای به رئیس و اعضای شورای حقوق‌بشر حمایت خود از طرح هلند مبنی بر تشکیل کمیته بین‌المللی حقیقت یاب درباره جنایات جنگی رخ داده در یمن حمایت کردند.

این سازمان‌ها در این نامه تاکید کرده بودند که در قبال ادامه نقض حقوق بشر در یمن احساس نگرانی کرده و از طرح هلند در زمینه تشکیل کمیته حقیقت یاب استقبال و حمایت می‌کنند.

این سازمان‌ها همچنین نگرانی خود را از انتخاب نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل در ژنو در رأس کمیته کارشناسان شورای حقوق بشر اعلام کردند، چون براین باورند که عربستان پرونده سیاهی در حوزه حقوق بشر دارد.