آمریکا موضع مشخصی در سوریه ندارد

به گزارشافکارخبر، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌و‌گو با شبکه الجزیره، صحبت‌های خود را با انتقاد از حملات هوایی روسیه در سوریه آغاز کرد و گفت: عملیات هوایی روسیه در سوریه، علیه داعش نیست؛ بلکه علیه معارضان میانه رو صورت می‌گیرد.


وی ادامه داد: تأسف خود را در این باره و نسبت به کشته شدن دهها تن، به پوتین ابراز و اعتراض خود را نسبت به حملات هوایی روس‌ها در سوریه را به پوتین منتقل کرده‌ام.


اردوغان در مورد منطقه حائل در شمال سوریه نیز گفت: آمریکا موضع مشخص و ثابتی ندارد و نمی‌تواند در مورد ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه تصمیمی بگیرد.


وی همچنین ار اروپایی‌ها نیز انتقاد کرد و افزود: اروپایی‌ها به وظایف خود در قبال موضوع پناهجویان عمل نکرده است؛ اما اخیرا در حال اتخاذ موضع درستی است و اروپا به به طور کلی تا کنون ۸۰۰ هزار پناهجو را پذیرفته است؛ اما ترکیه به تنهایی بیش از یک میلیون آواره در خود جای داده است.


اردوغان در مورد تعرضات رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی نیز گفت: اسرائیلی‌ها به عدم راستگویی و سست‌بنیادی معروف هستند و ما بارها مواضع تند اسرائیلی را در قبال مسجدالاقصی مشاهده کرده‌ایم؛ اما این‌ بار تلاش‌هایشان در این زمان، بسیار خباثت‌آمیزتر است.


رئیس‌جمهور ترکیه در این مورد افزود: در حال حاضر در مسجد‌الاقصی، فقط مسلمانان نیستند که مورد تعرض واقع شده‌اند؛ بلکه مسیحی‌ها نیز از این گونه تجاوزات آسیب می‌بینند.


اردوغان در ادامه با انتقاد از دولت مصر گفت: مصر درون تونل‌های غزه آب دریا وارد کرده و بدین ترتیب راه زندگی کردن و معیشت مردم غزه را بسته است.


وی ادامه داد: ما با مردم مصر مشکلی نداریم، بلکه مردم مصر برادران ما هستند، مشکل ما با دولت این کشور است.


رئیس‌جمهور ترکیه در مورد عراق نیز گفت: ترکیه، کشوری است که تحت تهدید اوضاع نا آرام عراق گرفته است.

اردوغان در ادامه صحبت‌های خود با شبکه الجزیره، در مورد اوضاع داخلی ترکیه نیز اظهار نظر کرد و گفت: «صلاح‌الدین دمیرتاش» از طریق تکیه بر یک سازمان تروریستی توانست رأی بیاورد.

وی با تمجید از سیستم ریاستی نیز گفت: کشورهایی که نظام ریاستی دارند، موفق‌تر عمل می‌کنند تا کشورهایی که دولت‌هایشان بر مبنای ائتلاف‌ها شکل می‌گیرند.

وی از مردم ترکیه خواست تا به یک حزب رأی دهند تا قدرت حاکم در دست آن حزب باشد.