هشدار درباره شیوع بیماری های خطرناک در سوریه

به گزارشافکارخبر،روزنامه انگلیسی " ایندیپندنت " در گزارشی به نقل از " جان آشتون " رئیس دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه انگلیس، ضمن هشدار درباره ادامه وضعیت جنگ و تاثیر نامطلوب و منفی آن بر سلامت و بهداشت عمومی در سوریه و منطقه، نوشت: سوریه به علت شیوع حصبه و اسهال و بیماری های خطرناک دیگر مانند وبا در آستانه فاجعه سلامت عمومی قرار گرفته است و این مساله برای همه منطقه خطرناک است و ممکن است به اروپا نیز برسد.

اشتون افزود که وجود برخی از شرایط به شیوع این بیماری ها در سوریه کمک می کنند که از جمله آن می توان به آوارگی و فرار شمار زیادی از مردم از جنگ و رعایت نشدن بهداشت و نبود سیستم های بهداشت و آب و فاضلاب دراین کشور اشاره کرد.

اشتون درباره خطر شیوع بیماری هایی مانند وبا و سل و به وجود آمدن انواع جدیدی از آنفلوانزای پرندگان در سوریه هشدار داد و تاکید کرد، شیوع بیماری حصبه در اردوگاه آوارگان یرموک از ماه گذشته شروع شده و گزارشی هایی درباره بیماری سالک(نوعی بیماری پوستی) در بخش هایی از سوریه منتشر شده است.

آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی(آنروا) وابسته به سازمان ملل در آگوست گذشته، شیوع بیماری حصبه در اردوگاه الیرموک در دمشق را تایید کرد.

آشتون گفت حدود ۶۰ درصد از بیمارستان های سوریه تعطیل شده و یا به علت کمبود دارو و خون نیمه فعال هستند و جنگ وضعیت انسانی فوق العاده و بسیار پیچیده ای را در سوریه به وجود آورده است.
برخی از مناطق سوریه در نتیجه جنگ و کمبود مواد غذایی و پزشکی با اوضاع انسانی دشواری مواجه است و با وجود ادامه درگیری ها، امدادرسانی به خسارت دیدگان از جنگ دشوار است.