آخرین آمار جان‌باختگان فاجعه منا

به گزارشافکارخبر،بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده ازسوی وزیر بهداشت عربستان، خالد بن عبدالعزیز الفالح، در ۹۴/۷ / ۵ تعداد کشته شدگان در فاجعه منا ۷۶۹ نفر و مجروحان ۹۳۴ بوده است.

اما مدت کوتاهی پس از اعلام این آمار، معاون وزیر بهداشت عربستان، حمد بن محمد الضویلع، در ۹۴/۷ / ۷ مجموع آمار کشته شدگان این حادثه را ۴۱۷۳ نفر اعلام کرد. اما به دلیل بازتاب گسترده این خبر در دنیا و شدت گرفتن اعتراضها به عربستان به دلیل ناتوانی در اداره مراسم حج، این خبر فورا از سایت وزارت بهداشت عربستان حذف شد.

اما خبرگزاری فرانسه در ۱۲/۷ / ۹۴ مجموع آمار اعلام شده ازسوی کشورها را ۱۰۳۶ کشته و ۷۰۳ مفقود اعلام کرد.

با وجود سکوت عربستان، آمار فوق با گذشت زمان در چند مرحله توسط مراجع رسمی کشورها اصلاح شد و نسبت به روزهای اول پس از فاجعه افزایش بسیاری داشته است.

بر اساس آماری که کشورهای مختلف از جان باختگان فاجعه منا منتشر کرده‌اند، تا این لحظه مجموع کشته شدگان ۱۲۸۴ نفر و مفقودان ۱۶۶۶ نفر می باشد.

اما باتوجه به تغییرات روزافزون در این آمارها، به نظر می رسد این ارقام نیز هنوز تا واقعیت آمار نهایی فاصله زیادی داشته باشد.

سازمان حج و زیارت صبح امروز با اعلام انتقال پیکر ۹۰ تن دیگر از جانباختگان فاجعه منا به کشور، از شناسایی پیکر ۳۴۸ تن از زائران ایرانی کشته شده در فاجعه منا خبر داد و تأکید کرد، هنوز هویت ۱۱۶ زائر دیگر شناسایی نشده است.