سامانه‌های موشکی سوریه جنگنده‌های ترکیه‌ای را رهگیری کردند

به گزارش افکارخبر، ارتش ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که سامانه‌های موشکی سوریه اقدام به رهگیری ۸ جنگنده اف - ۱۶ ترکیه‌ای زمانی که به گشت زنی در طول مرزهای سوریه می پرداختند، کرده است.

همچنین بنابر اعلام ترکیه، جنگنده‌های روسی طی روزهای اخیر دوبار وارد حریم هوایی ترکیه شده‌اند و به همین دلیل نیز وزارت امور خارجه ترکیه تا کنون ۳ بار سفیر روسیه را احضار کرده است.

از سوی دیگر ناتو ادعا کرده است که جنگنده های روسی طی روزهای ۳ و ۴ اکتبر حریم هوایی ترکیه را نقض کرده و این اقدام تصادفی نبوده است. وزارت دفاع روسیه تایید کرده است که ۳ اکتبر یک فروند جنگنده سوخو ۳۰ به علت نامساعد بودن شرایط جوی به مدت چند ثانیه وارد حریم هوایی ترکیه شده است.

احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه روز دوشنبه در جمع خبرنگاران تاکید کرد که حادثه مربوط به ورود جنگنده روسی به حریم هوایی ترکیه، تاثیری بر روابط دو کشور نداشته است.

روسيه از روز چهارشنبه گذشته تاکنون حملات هوايي عليه داعش را در سوريه آغاز کرده است. در حالي که مسکو اعلام کرده است که هدف اصلي از حملات هوايي در سوريه تضعيف تروريست هاي داعش است ولي کشورهاي غربي مدعي هستند که هدف مسکو از اين اقدام، حمايت و تقويت دولت بشار اسد بوده است.