به گزارشافکارخبر، این اعلام آمادگی از سوی ائتلاف ناتو پس از آن مطرح شد که جنگنده‌های روسیه حریم هوایی ترکیه را برای بمباران مواضع داعش در سوریه نقض کردند و انگلیس، مسکو را به دامن زدن به جنگی متهم کرد که تاکنون ۲۵۰ هزار کشته برجای گذاشته است.


مقام‌ها در ائتلاف ناتو همچنان از نقض حریم هوایی ترکیه توسط جنگنده‌های روسیه در نزدیکی مزر شمالی سوریه شگفت‌زده‌اند و وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در نشست خود در بروکسل بلژیک در حال بررسی دستور کاری برای بحران سوریه هستند.


ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در پی حضور در این نشست به خبرنگاران گفت: ‌ ائتلاف ناتو آماده و قادر است از تمام متحدانش شامل ترکیه در مقابل هرگونه تهدید دفاع کند. ناتو آماده است با ظرفیت و توانایی بالا و استقرار نیروهایش در جنوب شامل ترکیه از متحدانش در منطقه نهایت حفاظت و دفاع را داشته باشد. حملات هوایی و موشکی روسیه علت اصلی این نگرانی است. پیشتر رجب طیب اردوغان، ‌ رییس جمهور ترکیه در سفر به بروکسل گفته بود: ترکیه به عنوان متحد آمریکا و عضوی از ناتو است. آمریکا و روسیه برای نخستین بار از پایان جنگ سرد هواپیماهای نظامی خود را از فراز یک کشور به پرواز درآوردند و به همین دلیل ناتو به شدت تلاش می‌کند تا از افزایش تنش در سطح بین‌المللی در درگیری سوریه جلوگیری کند.


نقض حریم هوایی ترکه توسط جنگنده‌های روسیه در سوم و چهارم اکتبر ۲۰۱۵ درگیری سوریه را بیشتر در مرکز توجه ناتو قرار داد و باعثشد تا این ائتلاف توانایی خود را در بازدارندگی اقدامات تهاجمی روسیه بدون تقابل مستقیم، مورد آزمون قرار دهد.

در همین حال، دبیرکل ناتو گفت: راه‌حلی سیاسی برای بحران سوریه وجود دارد.

وزیر دفاع آلمان نیز گفته که برلین در هفته آینده باید برنامه‌های خود را برای خاموش کردن سامانه‌های دفاع موشکی‌اش در ترکیه دنبال کند و سربازانش را پیش از کریسمس از ترکیه خارج کند. تمامی سربازان و تجهیزات ارتش آلمان تا پایان ژانویه ۲۰۱۶ از ترکیه خارج می‌شود.

هشدار کرملین به ناتو
سخنگوی ولادیمیر پوتین با بیان اینکه بهانه‌های ناتو برای انتقال تجهیزات‌اش به سمت مرزهای روسیه چیزی جز «مخفی‌کاری و پنهان کردن وسایل جنگی» نیست، هشدار داد که هیچ کدام از این اقدامات بدون پاسخ نخواهد ماند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: بهانه‌های ابداعی درباره تهدید احتمالی از جانب روسیه تنها پوششی است که برای مخفی‌کردن طرح‌های توسعه ناتو به سمت مرزهای ما استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها جدید نیست و تنها موجب پشیمانی ناتو می‌شود، تاکید کرد: ما درباره تقویت نظامی صحبت ‌می‌کنیم؛ بیانیه‌هایی درباره تهدیدات قریب‌الوقوع وجود دارد؛ ما از افزایش حضور نظامی سخن می‌گوییم. در واقع حضور نظامی خصوصا در نزدیکی مرزهای روسیه شدت یافته است. البته هر طرحی که موجب نزدیک شدن زیرساخت‌های نظامی ناتو به سمت فدراسیون روسیه شود، با گام‌های متقابل مواجه می‌شود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پنجشنبه گذشته از طرح ائتلاف برای تقویت نیروهای واکنش سریع و ایجاد دو مقر در مجارستان و اسلواکی خبر داد.

استولتنبرگ اذعان کرد: این بزرگ‌ترین تقویت نیرو از زمان جنگ سرد است و شش مقر دیگر هم‌اکنون در شرق اروپا افتتاح شده است. سخنگوی کرملین همچنین تاکید کرد: عملیات نظامی روسیه در سوریه صلح و ثبات بیشتری را به منطقه می‌آورد که مرزهای ترکیه را نیز شامل می‌شود. عملیات نظامی روسیه با هدف حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت سیاسی سوریه صورت می‌گیرد و ثبات و امنیت بیشتری را به این منطقه می‌آورد که مرزهای ترکیه را نیز شامل می‌شود.

وی افزود: عملیات‌ طولانی‌ مدت ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا در سوریه منجر به تضعیف داعش نشد اما در مقابل اجازه داد داعش اشغالگری‌های خود را افزایش داده و منطقه را بی‌ثبات‌تر کند.


پسکوف ادامه داد: باید به یاد داشته باشیم که قبل از عملیات نیروهای مسلح روسیه برای حمایت از ارتش سوریه ائتلاف ضدداعش بیش از یک سال حملات هوایی را علیه مواضع داعش انجام داده است اما به جای بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل داعش اجازه داده تا این تروریست‌ها مناطق بیشتری را اشغال کرده و منطقه را بیش از پیش بی‌ثبات کرده و ترکیه را نیز بی‌ثبات کنند.

با این حال دبیرکل ناتو در ابتدای جلسه وزیران دفاع عضو این پیمان تصریح کرد: وزرا در خصوص حمله روسیه به سوریه اتفاق نظر دارند و معتقدند این امر موجب نگرانی بسیاری است.

وی نقض حریم هوایی ترکیه توسط روسیه را غیرقابل قبول خواند و گفت: ما با ترکیه در این مساله ابراز همبستگی می‌کنیم.