آسیب‌دیدگان قندوز نیازمند کمک فوری

به گزارشافکارخبر، هیئت حقیقت‌یابی که از سوی رئیس جمهور افغانستان برای تحقیق در مورد چگونگی حمله طالبان به قندوز و وضع کنونی این شهر اعزام شده بودند، اعلام کردند: قندوزی‌های آسیب‌دیده نیازمند کمک‌های فوری هستند.

آنان تأکید دارند که دست‌کم ۱۲ هزار شهروند قندوز در درگیری‌های اخیر از شهر قندوز به ولایت‌های «تخار»، «بلخ»، «بدخشان»، «بغلان» و «کابل» فرار کرده و در این ولایت‌ها زندگی نامناسبی دارند.

«فضل‌کریم ایماق» عضو این کمیسیون در نشست خبری گفت: طالبان جنایت‌هایی ضدبشری و ضد انسانی در شهر قندوز مرتکب شده اند.

وی با بیان اینکه وضع قندوز بدتر از آن است که مردم در رسانه‌ها می‌بینند، شهروندان قندوزی را نیازمند کمک دانست و از بی‌توجهی دولت در این خصوص انتقاد کرد.

این عضو هیئت حقیقت‌یاب مسئله قندوز در ادامه سخنان خود گفت: اکثر دفاتر و ادارات دولتی در شهر قندوز توسط شبه‌نظامیان طالبان یا در آتش سوخته یا کاملاً تخریب شده است.

وی تصریح کرد: ریاست وزارت خارجه، ریاست شهرسازی و ده‌ها نهاد دولتی و غیردولتی و همچنین نهادهای علمی و فرهنگی همچون خوابگاه دخترانه دانشگاه قندوز کاملاً تخریب شدند.

این در حالی است که از حدود ۲ هفته قبل قندوز شاهد درگیری و نبرد شدید میان نیروهای افغانستان و شبه‌نظامیان طالبان که متشکل از تروریست‌های پاکستانی، افغانستانی، چچنی و ازبکستانی هستند، است.

سخنگوی پلیس این ولایت به تازگی از بهبود اوضاع این شهر خبر داده و تصریح کرده است: شهر قندوز از وجود طالبان پاکسازی شده و عملیات نیروهای افغانستان به زودی در فرمانداری‌های «دشت ارچی» و «چهاردره» که در اشغال طالبان است، آغاز خواهد شد.