ایران حضور نظامی در یمن ندارد

به گزارش افکارخبر، رئیس‎جمهور اسبق یمن در گفت‎و‎گو با شبکه «المیادین» تاکید کرد که دخالت خارجی عربستان روی اختلافات قبلی یمنی - یمنی تاثیر گذاشت.

علی عبدالله صالح افزود: اگر عربستان با من و یا انصارالله اختلاف دارد پس چرا مردم یمن را بمباران می‎کند.

وی تاکید کرد که سازماندهی ارتش یمن و قدرت آن تعدادی از کشورها را نگران کرد و از همین روی برای تجزیه و ایجاد دودستگی در نظام کشور توطئه کردند.

رئیس‎جمهور اسبق یمن با اشاره به دخالت‌های امارات در جنگ یمن اعلام کرد که ملت یمن دیر یا زود اماراتی ها و عربستانی را از کشور خود اخراج می کنند.

صالح در ادامه این گفت‎و‎گو افزود: به من پیشنهاد داده شد که صنعاء را ترک کنم و به اتیوپی یا مغرب سفر کنم، اما با این پیشنهاد مخالفت کردم.

وی خطاب به عربستان و ائتلاف سعودی گفت: جنگ علیه یمن را متوقف کنید و به محاصره مردم پایان دهید، در اینصورت کنفرانس عمومی برای حزب خودم(کنگره خلق یمن) برگزار خواهم کرد و بدون اینکه نامزد شوم، رئیس جدیدی برای آن انتخاب می‎کنم.

علی عبدالله صالح تاکید کرد که داعش همان جنبش اخوان المسلمین است و من از جمله پیشگامان مبارزه با این گروه تروریستی در یمن بوده‌ام.

وی تصریح کرد: عبدربه منصور هادی در کنار داعش قرار گرفت تا از طریق این گروه تروریستی علیه انصارالله و ارتش یمن اقدام کند.

رئیس جمهور پیشین یمن گفت: منصور هادی مسئول قتل اماراتی‎ها در دو استان مأرب و عدن یمن است.

وی همچنین به کناره‎‏گیری خود از قدرت در یمن قبل از به قدرت رسیدن منصور هادی اشاره کرد و گفت: من از قدرت خسته شدم، از همین روی کناره‎گیری کردم. فرزندم احمد در حصر خانگی در امارات به سر نمی‏برد.

علی عبدالله صالح گفت: تعداد کشته‎های یمن در تجاوزات عربستان و ائتلاف آن به ۲۵ هزار نفر رسیده است که بیش از ۹۰ درصد آن غیر نظامی هستند.

رئیس جمهور اسبق یمن خاطرنشان کرد: جنگنده‎های سعودی هرگز نمی‎توانند رزمندگان و سیاستمداران یمنی را هدف قرار دهند، به همین دلیل غیرنظامیان را به قتل می‎رسانند.

وی گفت: بخشی از مسئولیت متوجه من است، زیرا خودم منصور هادی را برای تصدی ریاست جمهوری یمن کاندید کردم.

صالح ادامه داد: عربستان از من درخواست همپیانی با اخوان المسلمین، آل احمر و منصور هادی علیه حوثی ها و انصارالله کرده بود، اما من با آن مخالفت کردم.

وی تاکید کرد: همپیانی عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با اخوان المسلمین یمن ما را غافلگیر کرد. آمریکا کشوری است که از اخوان المسلمین حمایت می کند.

صالح گفت: عربستان و برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) تلاش می کنند تا شمال یمن را از جنوب آن جدا کنند.

وی همچنین به قطعنامه ۲۲۱۶ سازمان ملل و موافقت مشروط انصارالله با ان اشاره کرد و گفت: ما با این قطعنامه به شکل ایجابی و مثبت تعامل خواهیم کرد.

علی عبدالله صالح تاکید کرد که عربستان نهادها و سازمان های حقوق بشری و انسانی را با پول می‎خرد و همین عربستان بود که مانع تشکیل کمیته حقیقت‎یاب برای تحقیق درباره جنایات سعودی علیه یمن شده است.

وی تصریح کرد: اگر اتحادیه عرب به ریاست نبیل العربی و سازمان ملل به ریاست بان کی مون با جنگ علیه یمن موافق نبودند، یقینا مانع این جنایات سعودی می شدند.

صالح تاکید کرد که برای کناره گیری از ریاست حزب کنگره خلق یمن و پایبندی به قطعنامه ضد حوثی ۲۲۱۶ آماده است به شرطی که جنگ علیه یمن متوقف شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره حضور نظامی ایران در یمن گفت: هیچ ایرانی در داخل کشور حضور نظامی ندارد.