امریکا ۵۰ تن سلاح برای داعش ریخت

به گزارشافکارخبر، در شرایطی که روسیه حملات گسترده‌ای را علیه تروریست‌ها در سوریه انجام می‌دهد کارشکنی‌های غرب نیز برای به چالش کشیدن مسکو ادامه دارد. سرگئی لاوروف گفت که با وجود درخواست‌های مسکو برای دریافت اطلاعات لازم و هماهنگی در انجام عملیات، ائتلاف امریکایی از هرگونه همکاری در این زمینه خودداری کرده است. همچنین امریکا ۵۰ تن مهمات به تروریست‌های سوری تحویل داده است.


پس از شروع عملیات هوایی روسیه به مواضع تروریست‌ها در سوریه اقدامات مخرب غربی‌ها برای مقابله با حملات مسکو نیز بیش از پیش افزایش یافته است. روسیه با هدف قرار دادن مواضع تروریست‌ها سعی دارد به بحران سوریه پایان داده و مسیر را برای مذاکرات سیاسی باز کند ولی امریکا و متحدانش ورود روسیه به فاز نظامی در سوریه را منفی تلقی کرده و با همه توان با آن مقابله می‌کنند.


به رغم اعلام آمادگی اطلاعاتی روسیه با غرب برای مقابله با تروریست‌ها، غرب چندان تمایلی به همکاری با مسکو ندارد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در کنفرانس مشترک خبری با «لامبرتو زانیر» دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: «روسیه و ائتلاف امریکایی برای گریز از وقایع رویدادهای ناخواسته و تصادف در فضای هوایی سوریه توافق کرده‌اند و می‌خواهیم در این زمینه همکاری مطمئنی بین نظامیان ما و ائتلاف امریکایی صورت گیرد و همچنین درصددیم با یکدیگر اقدامات مشترک ضدتروریستی انجام دهیم.»


به گزارش ایرنا، لاوروف با اشاره به اهمیت هماهنگی اطلاعاتی در مبارزه با تروریسم گفت: «از ائتلاف امریکایی خواستیم اطلاعات خود را درباره فعالیت‌ها و مواضع گروه تروریستی ادامه دهند که گفتند آمادگی ندارند و حتی از ارائه اطلاعات مربوط به معارضان سوری برای تفکیک اهداف جنگنده‌های سوری خودداری کردند.» پیشتر ژنرال «آناتولی نیستچوک» فرمانده پایگاه پانزدهم نیروی هوایی روسیه گفته بود که امریکا در سامانه موقعیت‌یاب(جی‌پی‌اس) با اطلاعات تحریف شده موقعیت جغرافیایی و ارتباطی، در حملات هوایی روسیه به تروریست‌ها اختلال ایجاد می‌کند. هرچند روس‌ها به غربی‌ها این اطمینان را داده‌اند که بین تروریست‌ها و نیروهای میانه رو تفاوت قائل هستند و مواضع آنها را هدف قرار نمی‌دهند ولی امریکا و متحدانش معتقدند روسیه بیش از داعش مواضع نیروهای میانه‌رو سوری را بمباران می‌کند. از زمان شروع حملات روسیه علیه تروریست‌ها از جمله داعش و القاعده مقامات کشورهای اروپایی و عربی مواضعی اتخاذ کرده‌اند که حاکی از نگرانی آنها از درهم کوبیده شدن این گروه‌هاست. این مخالفت‌ها با روسیه درحالی است که نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش در یک‌سال گذشته نه تنها نتوانسته‌اند موفقیتی در مقابل تروریست‌ها کسب کنند بلکه تکفیری‌ها با پیشروی در برخی شهرهای عراق و سوریه مناطقی را تصرف کرده‌اند.



تحویل ۵۰ تن سلاح به تروریست‌ها
امریکا بار دیگر برای اینکه تروریست‌های سوری را تقویت کند سلاح به این گروه‌ها تحویل داد. شبکه خبری سی ان ان روز دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که هواپیماهای باری امریکا یک‌شنبه شب ۵۰ تن مهمات نظامی را به تروریست‌ها در شمال سوریه تحویل داده‌اند. بر اساس این گزارش با کاهش دما دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا در اولین گام برای کمک به تروریست‌ها، ۱۱۲ جعبه مهمات را به آنها ارسال کرده است و به دنبال یافتن راه‌های جدیدی است تا این گروه‌ها را در مقابل دولت سوریه تقویت کند. جزئیات این مأموریت هوایی توسط یک مقام امریکایی تأیید شده است ولی او حاضر به مصاحبه علنی نشد، زیرا جزئیات آن به طور رسمی تأیید نشده است.
براساس این گزارش، هواپیماهای سی - ۱۷ امریکا به همراه چند جنگنده اسکورت شدند و سلاح‌های کوچک و نارنجک‌های دستی را به تروریست‌ها در استان حسکه در شمال سوریه پرتاب کردند. به گفته این مقام امریکایی همه محموله‌ها با موفقیت به دست تروریست‌ها رسیده است. وزارت دفاع امریکا(پنتاگون) هفته گذشته طرح آموزش مخالفان میانه رو سوری را متوقف کرد تا راه‌های جایگزین برای کمک به معارضان پیدا کند. برخی ناظران بر این باورند که اولین گزینه امریکا برای حمایت از معارضان میانه رو ارسال تسلیحات به این گروه‌هاست تا بتواند موازنه میدانی را به نفع مخالفان تغییر دهد. غربی‌ها معتقدند حضور نظامی روسیه قاعده بازی در سوریه را به نفع محور مقاومت تغییر خواهد داد و این مسئله همه تلاش‌های چندساله غرب و متحدانش برای سرنگونی بشاراسد، رئیس‌جمهور سوریه را بر باد خواهد داد.

پیشروی نیروهای مقاومت
همزمان با حملات هوایی روسیه پیشروی نیروهای مقاومت در برابر تروریست‌ها نیز ادامه دارد. گروهی از نیروهای ویژه حزب الله لبنان در اطراف روستای «سکیک» واقع در ریف شمالی استان حماه با شناسایی پناه‌گاه تروریست‌های جبهه النصره موفق شدند با هجوم به مقر آنان بیش از ۷۵ تن از تروریست‌ها را از پای درآورند. به گزارش فارس، نیروهای مقاومت همچنین در این عملیات توانستند تعدادی خودروی مجهز به دوشکا و موشک ضد زره تاو امریکایی را منهدم کنند. نیروهای ارتش سوریه به کمک نیروهای حزب الله طی چند روز گذشته موفق شدند بعد از حملات سنگین جنگنده‌های روس به مواضع تروریست‌ها بر مناطق شمالی استان حماه، تعدادی شهرک و روستا را پاکسازی کنند.


همچنین حملات شدید هوایی و زمینی روسیه و سوریه و شکست‌های پیاپی گروه‌های تروریستی در استان «ادلب» سوریه سبب شد عناصر این گروه‌ها مواضع خود را در «فوعه» و «کفریا» ‌ در این استان ترک کرده و خلأ ناشی از شکست‌ در منطقه سهل‌الغاب را پوشش دهند. یک منبع نزدیک به گروه تروریستی «أحرار الشام الاسلامیه» در «ادلب» اعلام کرد که عناصر این گروه و سایر گروه‌های تروریستی از جمله «جیش الفتح» از سرکرده‌های خود می‌خواهند که عقب‌نشینی کنند. این منبع در گفت‌وگو با روزنامه دولتی «الوطن» سوریه علت این مسئله را ناتوانی این گروه‌ها برای مقابله با ائتلاف ارتش سوریه و جنگنده‌های روسیه عنوان کرد.


از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که هواپیماهای این کشور، ۵۳ موضع از مواضع داعش در سوریه را هدف قرار داده‌اند. به گزارش پایگاه خبری اسپوتنیک، «ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: «در این عملیات هفت مرکز فرماندهی، شش کمپ آموزشی، شش انبار مهمات و یک مرکز فرماندهی زیر زمینی و چندین تأسیسات نظامی دیگر داعش دراین حملات منهدم شده است.»