انتقاد عفو بین الملل از عملکرد کردهای شمال سوریه

به گزارشافکارخبر، واشنگتن پست اعلام کرد: سازمان عفو بین الملل پیشنهاد داده که آمریکا به تمامی اعراب و ترکمن هایی که زمانی ساکن شمال سوریه بوده اند به دلیل واداشتن ایشان به ترک خانه و کاشانه خود، غرامت پرداخت کند. البته دولت واشنگتن تا کنون به این پیشنهاد پاسخی نداده است.

در این میان، انگشت اتهام عفو بین الملل به سوی گروه های کرد سوری است که از ژانویه ۲۰۱۴ به این سو کنترل مناطقی از شمال سوریه را در دست دارند و از عناصر کلیدی مبارزه با داعش در منطقه محسوب می شوند.

اگرچه مقامات کرد می گویند در مواردی نادر و آن هم به دلایل امنیتی ساکنین بخش هایی از شمال سوریه را وادار به ترک محل اقامت خود کرده اند، عفو بین الملل در گزارشی که به تازگی منتشر کرده است، کردهای وابسته به حزب «متحد دموکرات کردستان سوریه» را به دلیل آنکه به دنبال صدور حکم تخلیه، منازل مسکونی را نیز تخریب کرده اند مجرم دانسته و این اقدام را در جهت نقض قوانین بین الملل و هم تراز با جنایت جنگی توصیف کرده است.

احتمال می رود که این اقدام گروه های کرد در راستای بسط خودمختاری در مناطق شمالی سوریه و تحقق رویای ایجاد کردستان واحد شکل گرفته باشد.

همکاری با نیروهای کرد همواره موضوعی چالش برانگیز در سطح منطقه بوده و یکی از دلایل اصلی اختلاف آمریکا و ترکیه نیز بوده است. دولت آنکارا حزب متحد دموکرات کردستان را به دلیل ارتباط با حزب کارگران کردستان یا همان «پ ک ک» در شمار گروه های تروریستی محسوب می کند.