کنفرانس خبری اردوغان و اوباما

به گزارشافکارخبر،رؤسای جمهور ترکیه و آمریکا پیش از آغاز نشست سران کشورهای عضو گروه بیست موسوم به جی ۲۰، با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

در جریان مذاکرات «باراک اوباما» و «رجب طیب اردوغان» رؤسای جمهور آمریکا و ترکیه در «آنتالیا» پیرامون آنچه طرفین گام های آتی در مبارزه با تروریسم داعش خواندند بحثو تبادل نظر گردید.

اردوغان در این دیدار با تأکید بر اهمیت روابط دو جانبه گفت: آمریکا و ترکیه شرکاء راهبردی یکدیگر در زمینه های زیادی به شمار آمده و لذا باید برای توسعه مناسبات گام های بیشتری بردارند.

پس از اتمام دیدار دو رئیس جمهور، آن ها به میان خبرنگاران رفته و درباره مسائل مختلفی از بحران سوریه تا حملات تروریستی جمعه شب پاریس و لزوم مبارزه با تروریست های داعش به اظهارنظر پرداختند.

اردوغان که دولت وی به اذعان برخی صاحبنظران از حامیان گروه تروریستی داعش در سوریه بود، با اشاره به بحران کنونی سوریه اظهار داشت: این دیدار فرصت خوبی بود تا درباره مراحل آتی مبارزه با تروریست های داعش در سوریه با «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در قالب ائتلاف مبارزه با داعش به گفتگو بپردازیم.

اردوغان با تأکید بر آنچه وی مدعی مشارکت در صلح جهانی نامید، ادامه داد: ما با تروریسم جمعی در پاریس مواجه شدیم که مشابه آن را پیشتر در «آنکارا»، «غازی آنتپ»، «سوروچ» و «دیاربکر» در کشور ترکیه مشاهده کردیم.

«باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا نیز در این کنفرانس خبری اعلام کرد: به عقیده من، مذاکرات فیمابین در راستای کمک به همکاری و هماهنگی اقداماتی که با یکدیگر در حال انجام آن هستیم، مفید و سازنده بود.

وی در ادامه گفت: توافق کردیم که مرز ترکیه با سوریه را با هدف اعمال محدودیت در حملات تروریستی داعش مستحکم تر نموده و در این راه با هم همکاری نماییم.

اوباما افزود: آنچه که در پاریس رخ داد بر نشست امروز ما سایه افکنده است. اقدامات تروریستی در پاریس نشان داد که آنها همه را هدف گرفته‌اند، همان‌ گونه که در آنکارا نیز چندی پیش شاهد اقدام تروریستی وحشتناکی بودیم. هدف تروریست‌ها تنها ترکیه یا فرانسه نیست، بلکه آنها همه جهان را هدف گرفته‌اند.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: در کنار ملت فرانسه ایستاده‌ایم و تا مجازات عوامل این حمله تروریستی به اقدامات خود علیه آنها ادامه داده با فرانسه همکاری های گسترده ای خواهیم کرد.

باراک اوباما گفت: ترکیه شریک مهمی برای ما و عضوی فعال در ناتو است و ما به عنوان دو هم‌ پیمان با داعش و گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه مقابله می‌کنیم.

اوباما عملیات های تروریستی پاریس و ترکیه را نمونه هایی از مورد هدف قرار گرفتن هان تمدن ها توسط ایدئولوژی افراطی گری خواند و راه حل بحران آوارگان را کمک به اروپا دانست.