«حزب‌‌الله» و «ایران» عامل بقای نظام سوریه

به گزارش افکارخبر به نقل از  فارس،

«رابرت فورد» سفیر سابق آمریکا در سوریه در مصاحبه‌ای مشروح با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، دیدگاه‌های خود درباره بحران سوریه را مطرح کرد. 

او ;i معتقد است که روسیه، آمریکا در سوریه اشتباه کرده‌اند، می‌گوید که راهکار بحران سوریه سیاسی است و در مرحله نخست، پنج کشور ترکیه، عربستان، ایران، آمریکا و روسیه باید گفت‌وگو کنند سپس معارضان سیاسی، مسلح و دولت سوریه درباره سرنوشت آینده سوریه گفت‌وگو کنند.

او با طرح ادعای «حل مشکل داعش با حضور "بشار اسد" در ریاست جمهوری سوریه ممکن نیست»، اذعان کرد که آنچه مسیر بازی در سوریه را تغییر داد، دخالت روسیه یا حوادث پاریس نبود بلکه دخالت ایران و حزب الله بود و این دو عامل بقای نظام سوریه بوده‌اند.

فورد در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط»، با بیان اینکه مذاکرات وین برای حل بحران سوریه بسیار سخت خواهند بود، گفت: دخالت روسیه یا سرنگونی جنگنده‌ روسیه (توسط ترکیه) روند تحولات سوریه را تغییر نداد بلکه دخالت ایران و اعزام نیروهای حزب الله لبنان به شهر «قصیر» قاعده بازی را تغییر داد و گرنه حکومت بشار اسد تمام شده بود.

وی با بیان اینکه آتش بسی با داعش محقق نخواهد شد، در امکان دستیابی به آتش بسی با گروه تروریستی «جبهه النصره» نیز تردید کرد و پیشنهاد داد: گروه «الجبهه الاسلامیه» از افراد مسلح سوری جبهه النصره بخواهد که با ترک سازمان «القاعده» به آن (الجبهه الاسلامیة) بپیوندند. در آن صورت فرماندهان جبهه النصره مجبور خواهند شد که به کشورهایشان بازگردند.

وی با بیان اینکه دولت آمریکا در حمایت از گروه‌های [مسلح] عربی که با دولت سوریه یا داعش می‌جنگند، تردید دارد، افزود: ارتش سوریه در برخی مناطق مانند دیرالزور (شرق سوریه) خوب مقابل داعش جنگیده و چند بار هم غلبه کرده اما ارتش سوریه ضعیف شده است... چگونه می‌خواد تدمر را آزاد کند... حتی نمی‌تواند غوطه شرقی دمشق را پس بگیرد...سوریه به دولت جدید نیاز دارد که عرب‌ها و کردهای سوریه را کنار ارتش بیاورد و مقابل داعش بجنگند. روشن است که بشار اسد نمی‌تواند سوری‌ها را متقاعد کند برای مبارزه با داعش به او بپیوندند.

فورد با طرح این ادعا که ارتش سوریه خسته شده و دیگر نمی‌تواند داعش را شکست دهد، افزود: دولت‌های سوریه از دهه‌ها پیش یعنی از زمان «حافظ اسد» و پسرش بشار اسد در لیست سیاه آمریکا قرار دارند. نقش آنها در حمایت از سازمان‌های تروریستی در برخی کشورها مثل لبنان و عراق روشن است. این دولت‌ها با جنبش جهاد اسلامی فلسطین یا حزب الله لبنان و همچنین با سازمان القاعده در عراق (بویژه زمانی که نیروهای آمریکایی در عراق حضور داشتند) ارتباط داشته‌اند و چنین امری بر کسی پوشیده نیست. من نمی‌گویم که بشار اسد «داعش» را بوجود آورد ولی قطعا یکی از عواملی بوده که این گروه را بوجود آوردند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره احتمال وقوع جنگ جهانی سوم، گفت: شکی نیست که اوضاع در سوریه سخت‌تر و مشکل‌تر خواهند شد ولی معتقدم که روسیه، آمریکا و پیمان «ناتو» خواستار برافروختن جنگ جهانی سوم به خاطر  نبرد سوریه نیستند. در مقابل حضور و فعالیت اضافی روسیه در سوریه، شاهد تلاش‌های دیپلماتیک به منظور جلوگیری از گسترش این نبرد خواهیم بود.

این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به سؤالی درباره حضور نیروهای بسیج ایران در سوریه گفت: بنده شخصا دلایل قانع کننده‌ای در این زمینه دریافت نکرده‌ام ولی هر آنچه می‌توانم بگویم این است که «سپاه پاسداران حداقل پنج ژنرال و افسر عالیرتبه را از دست داد و این امر بدین معنی است که آنها در خطوط مقدم جبهه بودند. بنابراین نیروهایی در آنجا حضور دارند ولی لزوما سربازان ایرانی نیستند... طی مدت گذشته ارتش سوریه ضعیف شده و ایران برای جبرانش سربازانی شیعه از لبنان، عراق یا افغان‌های پناهنده در ایران را به همراه برخی دیگر از ایرانی‌ها اعزام کرد. اینها هم اکنون توسط نیروی هوایی روسیه مورد حمایت قرار می‌گیرند».

وی با بیان اینکه چندین کشور از جمله روسیه، ایران، ترکیه و آمریکا در تحولات سوریه دچار اشتباهاتی شده‌اند، بدون اشاره به حمایت‌های کشورهای غربی و عربی از افراد مسلح فعال در سوریه، مدعی شد که دولت دمشق بزرگترین اشتباه را در این زمینه متحمل شده است.

رابرت فورد در پاسخ به سؤالی درباره راه حل بحران سوریه گفت: راه حل با دو گام محقق می‌شود؛ نخست باید پنج کشور اصلی یعنی ترکیه، عربستان، ایران، آمریکا و روسیه به توافقی درباره ساختار حل سیاسی برسند که نیازی به مذاکره درباره همه جزئیات ندارند. در گام بعدی باید جمعی متشکل از مخالفان مسلح، معارضان سیاسی و دولت سوریه تشکیل شود و در اینجا باید بر سر چگونگی پیوستن کردها نیز به توافق برسیم. آیا حزب اتحادیه دموکراتیک با دولت است یا مخالفان؟ شاید این موضوع نیازمند دو هیئت باشد.