به گزارش افکارخبر ،درست در روزی که آلودگی هوای پکن، پایتخت پرجمعیت‌ترین کشور دنیا به مرز هشدار جدی رسیده بود، حدود 150 تن از رهبران جهان از جمله سران چین، هند، روسیه و آمریکا در این اجلاس شرکت کردند تا درباره را‌ه‌های مقابله با افزایش گرمای زمین تصمیمی بگیرند. میزبانان فرانسوی هم با فراموشی موقتی مصائب خود پس از حمله‌های تروریستی 13 نوامبر در پاریس تمام توجهشان را به این اجلاس منعطف کردند.

 

با این حال اجلاس تغییرات آب و هوایی پاریس نتوانست اهمیت خود را در میان سایر وقایع مهم جهان بازیابد و نه‌تنها تحت تاثیر جو فوق‌العاده سنگین امنیتی پایتخت گل‌ها توأم با تظاهرات هزاران تن از طرفداران محیط زیست قرار گرفت بلکه سوژه سیاسی این نشست یعنی احتمال هرگونه برخورد میان رؤسای جمهور متخاصم روسیه و ترکیه، بقیه رویدادهای آن را از چشم رسانه‌ها انداخت.  در حالی که هر لحظه احتمال برخوردی دیگر میان مسکو و آنکارا می‌رود، رجب طیب اردوغان دیروز با این امید به پاریس رفت که شاید بتواند در حاشیه اجلاس، همتای روس خود ولادیمیر پوتین را ببیند و جو سنگین بین 2 کشور پس از سرنگونی سوخوی 24 روسی در آسمان سوریه توسط اف-16‌های ترکیه را تا حدودی فروکاهد.  اما ساعاتی پیش از آغاز این همایش در ساعت 11 روز دوشنبه در منطقه بورژه در نزدیکی پاریس، کرملین آب پاکی را روی دست آکسارای ریخت و اعلام کرد که رئیس‌جمهور روسیه هیچ دیداری با همتای ترک خود طی اجلاس بین‌المللی تغییرات آب و هوایی نخواهد داشت. اما تحریم ترکیه توسط روسیه از این هم فراتر رفت و به اعتبار خود نشست «کپ 21» ضربه زد. شبکه خبری «فرانس 24» در گزارشی از مراسم افتتاحیه کنفرانس آب و هوایی پاریس از پوتین به‌عنوان «غایب بزرگ» عکس دسته‌جمعی سران 150 کشور جهان یاد کرد.

 

در مراسم افتتاح اجلاس پس از سخنرانی «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل متحد، فرانسوآ اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه و لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه و رئیس کنفرانس، عکس دسته جمعی گرفتند اما پوتین در صحن مراسم برای عکس یادگاری حاضر نشده بود تا مبادا اردوغان از فرصت سوءاستفاده کند.  اما در آستانه این نشست، بیش از نیم میلیون نفر در سراسر جهان از شامگاه یکشنبه با برگزاری راهپیمایی‌هایی از رهبران جهان خواستند برای مقابله با افزایش گازهای گلخانه‌ای و گرم شدن هوا اقدامی فوری انجام دهند. از جمله در خود پاریس با آنکه پلیس فرانسه اجتماع بزرگ معترضان را در پایتخت ممنوع اعلام کرده بود، نتوانست مانع راهپیمایی سبزها شود و در نهایت کار به خشونت و درگیری با پلیس ضد شورش کشیده شد. پلیس فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد

 

317 نفر را بازداشت کرده است.  معترضان فرانسوی در پاریس هزاران کفش را به ردیف در کنار یکدیگر چیدند. این در حالی بود که نزدیک به 2800 مامور پلیس و سرباز مسؤولیت تامین امنیت این همایش را برعهده دارند.  این بیست و یکمین کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل است که با حضور 195 کشور تا 13 دسامبر (22 آذر) در پاریس به کار خود ادامه می‌دهد. نشست پاریس به منظور دستیابی به توافقی جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که منجر به آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین می‌شود و با هدف اصلی محدود کردن افزایش دمای جهانی به 2 درجه، برگزار می‌شود.  قرار است کشورهای شرکت‌کننده در نشست پاریس توافقنامه‌ای را امضا کنند که براساس آن کمک‌های مالی در اختیار کشورهای فقیر قرار گیرد تا بتوانند انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند و با تاثیرات افزایش گرما مقابله کنند البته اگر بحران تروریسم و جنگ نیابتی غرب علیه مسلمانان و ملل مستقل تمرکزی برای آنها باقی گذاشته باشد.

تحریم کباب ترکی در روسیه!

بحران در روابط روسیه و ترکیه باعث واکنش‌های جالبی از سوی مقامات و ملی‌گرایان مسکو شده است. از جمله اینکه برخی نمایندگان دوما خواهان تحریم کباب ترکی در کشورشان، حمله اتمی به استانبول به عنوان نماد عثمانی‌گرایان ترک و در نهایت بازگرداندن مسجد مشهور ایاصوفیا در این شهر به کلیسای ارتدوکس شده‌اند. به گزارش نشریه هافینگتون پست، روزنامه «خبر ترک» به نقل سخنان جالب «سرگئی فورگال» نماینده حزب لیبرال روسیه پرداخته که از شهروندان کشورش خواسته غذاهای ترکی از جمله «کباب ترکی» یا دونر را تحریم کنند. وی همچنین خواهان تحریم همه کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های ترکی در کشورش شده است. به عقیده او، باید به نظام تجاوزگر ترکیه پاسخی مناسب داده شود. او با زیر سوال بردن کیفیت کباب ترکی گفته است: «این غذایی مضر است و ترکیه دوست دارد شهروندان روس مسموم شوند».