پایتخت جدید داعش، محل استقرار تروریست

به گزارش افکارخبر ،دو سال پیش، زمانی که «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع مصر بود نسبت به وضعیت خطرناک لیبی هشدار داد و اعلام کرد که مأموریت محوله به ناتو کامل نشده است و این مسئله نیز عواقب وخیمی خواهد داشت.

اخیرا در جریان سفر السیسی به انگلستان، وی بار دیگر هشدار داد که لیبی به منزله بمب ساعتی است و تروریسم از آن صادر می شود؛ البته نه فقط به کشورهای عربی مصر و تونس بلکه به همه دنیا؛ مسئله‌ای که اخیرا در پاریس شاهد آن بودیم.

تحولی جدیدی که گزارش‌های مطبوعاتی غرب از آن پرده برمی‌دارند نشان می‌دهد که گروه تروریستی داعش در حال ریشه‌ دواندن در لیبی است و «سرت» ‌را به عنوان پایتخت جدید خود معرفی کرده است؛ شهری که بین بنغازی در شرق و طرابلس در غرب واقع شده است.

روزنامه «نیویورک تایمز» آمریکا در این زمینه گزارش داد، زمانی که یک سال پیش پرچم داعش بر بخشی از نوار ساحلی شهر سرت برافراشته شده بود، به منزله حمله‌ای از سوی گروه‌های مسلح بومی بود که قصد داشتند در این شهر اعلام وجود کنند.

به گزارش این روزنامه، «اکنون وضعیت متفاوت است و سرت به مستعمره داعش در لیبی تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که پیکارجویان خارجی در مناطق مختلف شهر حضور دارند...و شماری از زندانیان در این شهر نیز آزاد شده‌اند...سرت اکنون قبله سرکرده‌ها و پیکارجویان فراری داعش از سوریه و عراق است».

بنا بر این گزارش، رسیدن داعش به سرت و اعلام این شهر به عنوان پایتخت خود بدین معناست که گروه تروریستی مذکور حرکت خود را از مناطق نفوذش در عراق و سوریه آغاز کرده است و قصد دارد عملیات خارجی خود را گسترش دهد؛ مسئله‌ای که در سرنگون کردن هواپیمای مسافربری روس در صحرای «سیناء» ‌مصر شاهد آن بودیم. این در حالی است شاخه داعش در لیبی، در مصر، افغانستان، نیجریه و سایر کشورها از تأیید بیشتری برخودار است.

نیویورک تایمز همچنین از یکی از مهمترین عناصر این گروه تروریستی به نام «أبوعلی الأنباری» پرده برداشت. وی یک از فرماندهان سابق ارتش در دوره «صدام حسین» دیکتاتور معدوم عراق بوده و به گفته برخی از ساکنان محلی و مسئوان غربی به تازگی از طریق دریای مدیترانه به لیبی رسیده است.

در همین راستا، روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا اعلام کرد که شمار عناصر داعش در شهر سرت حدود 5 هزار تروریست است.

این روزنامه به نقل از «فتحی علی» یکی از سیاستمداران لیبیایی که در «مصراته» زندگی می کند تأکید کرد: «ما کشوری نداریم. دولت دچار چند دستگی شده است. این مسئله نیز فرصت طلایی برای داعش است تا در لیبی رشد کند».

به گزارش این روزنامه، برخی از منابع اطلاعاتی گزارش دادند که سرکرده‌های داعش به عناصر خود آموزش داده‌اند کسانی که تمایل دارند به این گروه بپیوندند دیگر نیازی نیست به سوریه و عراق بروند و در حال حاضر عازم لیبی شوند.

« أبومغیرة القحطانی» سرکرده داعش در «الجماهیریه» نیز اعلام کرده است که این گروه تروریستی قصد دارد از موقعیت جغرافیایی و درآمدهای نفتی لیبی استفاده کند و از این طرق از نظر امنیتی و اقتصادی اروپا را هدف قرار دهد.