پوتین از دیدار با اردوغان خودداری کرد

به گزارش افکارخبر ،"ولادمیر پوتین" رییس جمهور روسیه و "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا در حاشیه نشست تغییرات اقلیمی در پاریس پایتخت فرانسه، اتخاذ تدابیر ملموس برای آغاز حل سیاسی بحران سوریه را خواستار شدند.

این در حالی است که اصرار آنکارا بر عذرخواهی نکردن از مسکو پس از سرنگونی جنگنده سوخوی روسیه نشان می دهد آتش خشم کرملین به زودی خاموش نخواهد شد. 

"احمد داوود اوغلو" نخست وزیر ترکیه در بروکسل گفت: آنکارا نمی خواهد رابطه با مسکو متشنج شود اما سرنگون کردن هواپیمای روس وظیفه بود و کشورش هرگز بابت آن عذرخواهی نمی کند اما آماده مذاکره است. 

وی افزود: کشوری وجود ندارد که به خاطر انجام وظیفه عذرخواهی کند، ارتش ما وظیفه اش را انجام داده است اما ما آماده گفت و گو با روسیه از کانال های نظامی و دیپلماتیک هستیم.

"دیمیتری مدودوف" نخست وزیر روسیه به رغم عضویت ترکیه در ناتو و اشاره اردوغان به این که مرزهای کشورش همان مرزهای ناتو است، درباره افزایش مجازات ها علیه ترکیه در صورت ضرورت سخن گفت.

قرار است مجازات های روسیه علیه ترکیه در زمان حاضر به تجارت سبزی، میوه، گردشگری و تجهیزات نظامی محدود شود.

همزمان با اعلام سخنگوی کرملین درباره برگزار نشدن دیدار پوتین با اردوغان در حاشیه نشست تغییرات اقلیمی (آب و هوا) در پاریس، ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که رییسان جمهوری روسیه و آمریکا به مدت نیم ساعت با یکدیگر ملاقات داشتند.  

"دیمیتری پسکف" سخنگوی کرملین گفت: روسای دو کشور آغاز روند سیاسی در سوریه را تایید کردند.  

یک مسوول کاخ سفید خاطرنشان کرد، طرفین در این دیدار در باره ضرورت پیشرفت در روند توافق وین گفت و گو کردند و اوباما در گفت و گو با پوتین نسبت به سرنگونی هواپیمای روس ابراز تاسف کرد و خواستار خاموش شدن شعله این بحران شد.   

علاوه بر موضوع آب و هوا، دگرگونی فضای سیاسی منطقه خاورمیانه نیزدر سخنان شرکت کنندگان در کنفرانس پاریس نمود یافت و فرانسه همچنان بر مواضع قبلی خود پافشاری کرده و شرکت ارتش سوریه در زمینه مبارزه با داعش پس از رفتن "بشار اسد" رییس جمهور سوریه را بعید ندانست.

"لوران فابیوس" وزیر خارجه فرانسه مدعی شد: اگر به روند انتقال سیاسی برسیم و اسد فرمانده ارتش سوریه نباشد در آن زمان می توان اقدام مشترکی برای مبارزه با تروریسم انجام داد اما این اقدام در سایه حکومتش امکان پذیر نیست.  

آلمان پس از اعلام قصدش برای اعزام یک ناوچه، پهبادهای شناسایی و استقرار حدود 1200 سرباز برای مبارزه با داعش در سوریه، موضعی مشابه فرانسه اتخاذ کرد.

"اورسولا فن در لین" وزیر دفاع آلمان فراهم شدن زمینه شرکت ارتش سوریه بدون اسد را خواستار شد. 

همچنین وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد که ارتش سوریه باید در نبرد علیه داعش شرکت کند و آن کشور به توافق وین درباره تشکیل دولت انتقالی پایبند باشد.