به گزارش افکارخبر، سناتور" لیندسی گراهام " روز سه شنبه درباره آمادگی مصر، ترکیه و عربستان برای اعزام نیرو به سوریه گفت:عربستانی ها با داعش نخواهند جنگید تا سوریه به دست ایرانی ها بیفتد. بشار اسد باید از قدرت کنار برود، همه آنچه می توانم به امریکایی ها بگویم این است که ما با اعراب و ترک ها، دو هدف مشترک داریم: نابودی داعش به عنوان دشمن مشترک همه ما و تضعیف ایران به عنوان تهدید بزرگی برای منطقه و جهان. ما می توانیم این ائتلاف را تحت رهبری امریکا تشکیل دهیم. سیاست خارجی ما رو به ضعف است و قبل از اینکه استراتژی مان را تغییر دهیم هیچ کس از ما اطاعت نخواهد کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا در گفت و گو با شبکه سی.ان.ان تصریح کرد: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه کنونی عربستان، قبل از رسیدن به پادشاهی پیشنهاد کرده بود ارتش این کشور در عملیات علیه بشار اسد مورد استفاده قرار گیرد و امیر قطر نیز پیشنهاد تأمین مالی این عملیات را داده بود.

وی یادآور شد: پادشاه کنونی عربستان قبل از رسیدن به قدرت به سناتور جان مک کین که بسیار به وی علاقه مند است گفته بود شما می توانید در سوریه از ارتش ما استفاده کنید و چاره ای جز رویارویی با اسد ندارید. از سوی دیگر، امیر قطر نیز اعلام کرده بود هزینه مالی این عملیات را خواهد پرداخت.

از سوی دیگر سناتور مک کین هم در این گفت و گو با اشاره به اظهارت رابرت گیتس وزیر دفاع پیشین امریکا درباره میزان آمادگی این کشورها برای ارسال نیرو به عملیات در سوریه گفت: گیتس دچار سوء تفاهم شده؛ زیرا وی درباره عراق به اظهار نظر پرداخته است و وی یکی از قوی ترین منتقدان فقدان استراتژی هماهنگ در کلیه مناطق خاورمیانه به ویژه عراق و سوریه بود.

مک کین افزود: در صورتی که امریکا پیش قدم شود، دیگران نیز از آن پیروی خواهند کرد. در زمان حاضر، شاهد حضور نیروهای عربستانی در یمن به علت تهدیدات حوثی های مورد حمایت ایران، و تلاش ریاض برای جلوگیری از سلطه آنها بر یمن هستیم. حملات پاریس نیز باید موجب بیداری همه ما می شد و حتی اگر واکنش ما به این تحولات صحیح نباشد از گفتگو درباره آن با کلیه طرف ها استقبال خواهیم کرد. اما این گفته که عادتها به مثابه اصل درخواهند آمد، موضوعی گمراه کننده و خطرناک برای امنیت امریکاست.