عربستان عامل بی‌ثباتی است
به گزارش افکارخبر، به گفته‌ این نهاد اطلاعاتی آلمان، عربستان از یک سیاست "مداخله‌ جویانه‌ پرتکاپو" پیروی می‌کند. 

سرویس اطلاعاتی آلمان (BND) نسبت به نقش بی‌ثبات‌کننده عربستان سعودی در جهان عرب هشدار داده است. این نهاد به ‌ویژه نگاهی بدبینانه به محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی و فرزند شاه این کشور، دارد.

 سرویس اطلاعاتی آلمان در تحلیلی نوشته است: «رویکرد دیپلماتیک و محتاطانه‌ اعضای پیر خانواده سلطنتی عربستان، جای خود را به سیاست مداخله‌جویانه و پرتحرکی داده است».

هشدار درباره نقش ولیعهد

سرویس اطلاعاتی آلمان در تحلیل خود به‌ ویژه نگاهی انتقادی به محمد بن سلمان، فرزند ملک سلمان پادشاه کنونی عربستان سعودی دارد. به باور این نهاد، تمرکز قدرت حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجی در دستان ولیعهد عربستان، "حامل این خطر پنهان است که او در تلاش برای تثبیت موقعیت خود به عنوان جانشین پادشاه، حتی در زمان حیات پدرش زیاده‌روی کند".

تحلیل‌گران اطلاعاتی آلمان معتقدند که محمد بن سلمان با اقدامات یا اصلاحات پرهزینه می‌تواند ناخشنودی دیگر اعضای خانواده سلطنتی و مردم عربستان را متوجه خود کند. همچنین این خطر نیز وجود دارد که "مناسبات دوستانه به ویژه با کشورهای ائتلاف در منطقه به خطر افتد".

 سرویس اطلاعاتی آلمان در تحلیل خود همچنین نوشته است که ملک سلمان و فرزندش محمد می‌خواهند موقعیت خود را به عنوان "رهبران جهان عرب" تثبیت کنند. آنان می‌کوشند با "مؤلفه‌های نیرومند نظامی و نیز ائتلاف‌های تازه‌ منطقه‌ای" برنامه‌های سیاست خارجی عربستان را گسترش بخشند.

تحلیل‌گران اطلاعاتی آلمان بر این باورند که عربستان سعودی با مداخله‌ی نظامی در یمن می‌خواهد ثابت کند که حاضر است ریسک‌های بزرگ نظامی، مالی و سیاسی بپذیرد تا از نظر سیاست منطقه‌ای در حاشیه قرار نگیرد.

گفتنی است که عربستان سعودی از اواخر ماه مارس سال جاری در ائتلافی بین‌المللی به پشتیبانی از دولت مستعفی یمن در مقابله با ارتش و انصارالله و دیگر گروه های انقلابی یمن برخاسته و در حال بمباران گسترده مناطق مختلف یمن است.

به باور سرویس اطلاعاتی آلمان ساقط کردن حکومت بشار اسد در سوریه نیز همچنان یکی از هدف‌های اصلی عربستان سعودی در منطقه است. عربستان سعودی از این طریق این خط مشی خود در سیاست منطقه‌ای را دنبال می‌کند که با ایران و همچنین پشتیبانی سوریه از حزب‌الله لبنان مقابله کند.