به گزارش افکارخبر، «متیو چنس،» خبرنگار اعزامی این شبکه به روسیه طی گزارشی از مسکو گفت: برخورد شخصیت‌های  خودمحور‍ِ «ولادیمیر پوتین،» رییس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان،» رییس جمهور ترکیه که حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود نیستند، باعث تیرگی روابط اقتصادی و سیاسی میان این دو کشور شده است. 

 

چنس افزود: هر دو شخصیتِ نامبرده، به مستبد بودن متهم شده اند. در پی سرنگون شدن جت جنگنده روسیه بوسیله جنگنده‌های ترکیه، هیچیک از این دو شخصیت، حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود یا معذرت خواهی از طرف مقابل نشده است. 

 

پوتینِ خشمگین حرکتِ مزبور ترکیه را خنجر زدن از پشت بوسیله همدستان تروریست‌ها توصیف کرد و خواهان عذرخواهی فوری ترکیه شد.

 

 اردوغان نیز گفت: از آنجایی که جنگنده‌های روسیه به حریم هوایی ترکیه تجاوز کرده‌اند، روسیه باید عذرخواهی کند. سرانجام هیچ یک از دو طرف از طرفِ مقابل پوزش نخواست. هرچند سیاست های روسیه و ترکیه در خصوص سوریه همواره در تضاد با یکدیگر بوده است، سرنگون ساختن هواپیمای روسیه توسط جت‌های ترکیه، نقطه عطفی بود که باعث آغاز روند وخامت و تیرگی مناسبات میان این دو کشور شد. 

 

کرملین تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه اِعمال کرده است و مثلاً واردات مواد غذایی از ترکیه را محدود کرده و همچنین مانع سفرهای گردشگران روس به ترکیه شده است. مسکو همچنین روند اجرای پروژه مربوط به توافق چند میلیارد دلاری با آنکارا برای ساخت خط انتقال گاز طبیعی روسیه از طریق خاک ترکیه به اروپا را متوقف کرده است. 

 

حتی پوتین اردوغان و پسرش را به همدستی با گروه تروریستی داعش و خریداری نفتی که اعضای این گروه از میادین نفتی سوریه و عراق استخراج می‌کنند، متهم کرده است. البته اردوغان این اتهامات را قویاً رد کرده و گفته است که اگر کسی بتواند چنین اتهاماتی را به اثبات برساند، من از مقام خودم به عنوان رییس جمهور ترکیه، کناره‌گیری خواهم کرد. 

 

خبرنگار در خاتمه افزود: مزید بر علت این است که مجازات‌ها و تنبیه‌های اقتصادی که تاکنون روسیه علیه ترکیه اِعمال کرده است، ممکن است صرفاً آغاز روندی به مراتب گسترده‌تر و جدی‌تر باشد و این نوع مجازات‌های اقتصادی ممکن است در آینده نیز همچنان روند فزاینده داشته باشد.