به گزارش افکارخبر، «تیچائونا زیند‌وگا» در مقاله‌ای تحت عنوان «هواپیمایی مملو از سلاح‌های مرگبار» به تحلیل دلیل واقعه تروریستی پاریس پرداخته است.

به گفته این نویسنده چندی پیش یک هواپیمای حامل سلا‌ح‌های جنگی مجبور به فرود اضطراری در یکی از ایالت‌های جنوبی زیمبابوه به نام "ماشوینگو" شده بود که خبر آن تنها در یک روزنامه محلی درج گشته و لذا توجه چندانی به آن نشده بود.

نویسنده در ادامه اشاره دارد به اینکه فرانسه یکی از پنج صادر کننده بزرگ سلا‌ح‌های مرگبار در دنیا می‌باشد و صنعت تسلیحات ناجی اقتصاد شکننده این کشور محسوب می‌شود.

وی به نقل از شبکه فرانسه 24 می‌نویسد: تجارت پررونق تسلیحات فرانسه یکی از نقاط روشن اقتصاد در حال تقلای این کشور می‌باشد. اما سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور فرانسه به عربستان سعودی در کنار فروش سلاح به عربستان می‌تواند هزینه‌های معنوی و راهبردی زیادی برای فرانسه به همراه داشته باشد.

دولت عربستان سعودی یکی از بدترین نقض‌کننده‌های حقوق بشر در جهان محسوب می‌شود و متهم است به اینکه حمایت کننده اصلی درگیری‌ها و جنگ‌های فرقه‌ای در جهان اسلام می‌باشد. گفته می‌شود که حکومت پادشاهی عربستان سعودی - جایی که فرقه تندروی وهابی بر سر قدرت است - یکی از خشن‌ترین و سرکوب کننده‌ترین حکومت‌ها است بگونه‌ای که زنان حق داشتن گذرنامه ندارند و هر عملی را که خلاف باورهای دینی بدانند به سختی و با ضربات شلاق مجازات می‌کنند.

متأسفانه فرانسه نشان داده که حاضر است به ناقضین حقوق بشر سلاح بفروشد. براساس خبرهای منتشر شده در روزنامه گاردین انگلستان، برخی دولت‌های آفریقایی و گروه‌های شورشی در سال 2014 حدود 45 درصد بیشتر از سال 2005 از فرانسه تسلیحات نظامی دریافت کرده‌اند. براساس همین گزارش‌ها خسارت‌های وارده بر ملت‌های آفریقایی که از قبل همین واردات سلاح به این کشورها می‌باشد بالغ بر 18 میلیارد دلار در سال است.

تیچائونا زیند‌وگا در پایان مقاله خود که در روزنامه هرالد (پرتیراژترین روزنامه کشور زیمبابوه) انتشار یافته می‌نویسد: چندان تعجب‌برانگیز نیست که فرانسه هدف حملات تروریستی برخی گروه‌های قرار گرفته که از کشورهایی هستند که با سلاح‌های فرانسوی تخریب شده‌اند.

یادداشت «زیند‌وگا» بیانگر این مطلب است که حتی در کشورهایی مانند زیمبابوه افکار عمومی کم کم متوجه این مطلب می‌شود که گروههای تروریستی از سوی غرب و کشورهایی نظیر عربستان سعودی و قطر مورد حمایت همه جانبه قرار می‌گیرند.